PTS granskar säkerhetsincident hos Telia

2023-06-22

I januari 2023 inträffade en incident i Telias system som påverkade hundratusentals användare och hindrade kunder från att nå 114 14 och 1177. Nu inleder Post- och telestyrelsen (PTS) en granskning med anledning av incidenten.

Den rikstäckande incidenten berodde på ett fel som inträffade i samband med en planerad konfigurationsändring i Telias interna system. Sammanlagt påverkade incidenten 150 000–225 000 användare och pågick i 4,5 timmar. Säkerhetsincidenten hade även betydande påverkan på nät och tjänster samt funktioner i samhället eftersom den hindrade kunder från att nå såväl 114 14 som 1177.

PTS granskar riskanalys och riskhantering

Nu inleder PTS tillsyn med anledning av incidenten. Syftet med granskningen är att utreda om Telias rutiner och processer för riskanalys och riskhantering för förändringsarbete, uppfyller kraven i PTS föreskrifter om säkerhet i nät och tjänster.

PTS begär därför in upplysningar från Telia.

Mer information
Bahare Gazani, PTS enhet för säkra kommunikationstjänster, 08-678 56 88
PTS presstjänst, 08-678 55 55

Om PTS arbete med säkerhet i nät och tjänster

Alla i Sverige ska kunna kommunicera i säkra kommunikationsnät och -tjänster. PTS verkar för att samhällets behov av robust och säker kommunikation tillgodoses. Det gör vi genom reglering, tillsyn och finansiering av robusthetshöjande åtgärder. Vi genomför tillsyn som är dels planlagd, dels händelsestyrd i samband med inträffade händelser. Genom tillsyn granskar vi bland annat att företag inom sektorn för elektronisk kommunikation uppfyller kraven på säkerhetsåtgärder och incidentrapportering.

Samhällets beroende av elektronisk kommunikation är stort och det är viktigt att säkerheten upprätthålls, att nät och tjänster inte drabbas av störningar eller avbrott samt att uppgifter om personer och deras kommunikation behandlas på ett korrekt sätt och skyddas.