Postnord har vidtagit åtgärder – PTS avslutar granskning

2023-12-13

Post- och telestyrelsen avslutar granskningen om tillförlitlighet i Postnords verksamhet. Detta sedan Postnord redovisat riskanalyser och åtgärder som ska vidtas för att säkerställa tillförlitligheten i postutdelningen.

I augusti 2022 inledde PTS en granskning kring hur Postnord säkerställer tillförlitligheten i postverksamheten enligt lag och tillståndsvillkor. Detta efter att myndigheten hade emottagit ett antal klagomål till PTS angående att postmottagare inte fått någon post eller den dröjt med flera veckor att delas ut.

PTS har begärt åtgärder

Under granskningen beslutade PTS att Postnord skulle lämna in riskanalys och handlingsplan med anledning av utdelningsproblemen.

I november 2023 begärde PTS även att Postnord skulle beskriva hur bolaget under året arbetat med att säkerställa tillförlitlighet i postverksamheten.  

Granskning avslutas men PTS följer frågan

PTS bedömer att Postnord nu har en tydlig plan för att upprätthålla en tillförlitlig verksamhet.

Myndigheten avslutar därför granskningen.

- Vi utgår från att Postnord kommer arbeta utifrån handlingsplanen och vi kommer att bevaka att bolaget lever upp till en tillförlitlig postverksamhet och befordringstidskraven, säger Emma Maraschin, chef PTS enhet för postfrågor.

Beslut om att avsluta tillsyn.

Mer information
PTS presstjänst, 08-678 55 55

Om PTS granskning

Efter sommaren 2022 inledde PTS en granskning för att utreda om Postnord uppfyllt sina skyldigheter att sköta utdelning av post enligt de bestämmelser som gäller. Syftet med tillsynen var att utreda om Postnord har uppfyllt krav gällande tillförlitlighet och, för det fall så inte har skett, säkerställa att Postnord framöver uppfyller sina skyldigheter.

Den aktuella granskningen omfattade inte mätningar av befordringstider men PTS fortsätter att följa upp mätningar månadsvis.