E-faktura

Anmälan om e-faktura

Anmälan om e-faktura via internetbanken

Från och med nu kan du anmäla om att få e-faktura via din bank. Du anmäler detta till din bank och inte till PTS. Denna lösning riktar sig främst till dig som är privatperson.

Om du redan har fått en pappersfaktura måste du betala den, men kan då samtidigt kontakta din bank och anmäla dig för e-faktura till nästa gång du får en faktura.               

Anmälan om e-faktura via EDI

PTS använder Svefaktura som standardformat för elektroniska fakturor. Svefaktura är en standard för enkel elektronisk utväxling av fakturor och används av alla statliga myndigheter.

EDI-lösningen är ett samarbete med Visma Proceedo som är vår VAN-leverantör och agerar fakturaväxel.

Om ni önskar få e-faktura behöver PTS få in uppgifter om antingen;

  • PEPPOL-id
  • GLN-nummer/partsidentitet samt teknisk mottagningsadress (EBMS-länk)


Uppgifterna kan skickas till nedanstående e-postadress.

Om ni har några frågor gällande e-faktura är ni välkomna att kontakta oss på fakturaservice@pts.se.