Att utgå från standarder i sitt arbete med digital tillgänglighet och användbarhet tydliggör resultatkraven och hjälper till att undvika missförstånd. Du slipper också investera tid och resurser på att hitta lösningar som redan finns rekommenderade.
Standardisering
Fördelarna är många med att använda standarder i syfte att förbättra och tillgodose användarnas behov. Flera av de standarder som berör digitalisering och i synnerhet Dos-lagen och Lag (2023:254) om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet har exempelvis som mål att hjälpa och vägleda aktörer i den regelefterlevnad som lagstiftningen förutsätter.
ISO 21801–1:2020 – Kognitiv tillgänglighet
Den internationella standarden ISO 21801–1:2020 ger riktlinjer för att skapa inkluderande digitala miljöer som underlättar förståelse, navigering och minneshantering.
ISO 21801–1:2020 – Kognitiv tillgänglighet
EN 17161:2019 – Organisationsutveckling genom universell utformning
Standarden EN 17161:2019 om universell utformning syftar till att öka tillgängligheten för produkter, varor och tjänster genom att involvera användare och skapa inkluderande lösningar.
EN 17161:2019 – Organisationsutveckling genom universell utformning
EN 301 549 – Tillgänglighetskrav för informations- och kommunikationsteknik
Den europeiska standarden EN 301 549 fastställer tillgänglighetskrav för informations- och kommunikationsteknik (IKT) och används som riktlinje för att säkerställa att digital offentlig service är tillgänglig för alla.
EN 301549 – Tillgänglighetskrav för informations- och kommunikationsteknik
EN 301 549, baserad på WCAG 2.1
Den europeiska standarden EN 301 549 bygger på den internationella standarden WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines) och ska följas av alla offentliga aktörer för att leva upp till kraven på digital tillgänglighet.