Post- och telestyrelsen (PTS) är personuppgiftsansvarig för de behandlingar av personuppgifter som vi bestämmer ändamål och medel för.

Här ger vi övergripande information om de personuppgiftsbehandlingar där vi är personuppgiftsansvarig och som innebär en kontakt med allmänheten.

Kontakta oss

Du kan kontakta PTS på följande sätt.

E-post: pts@pts.se

Brev: Post- och telestyrelsen, Box 6101, 102 32 Stockholm.

For information in English, please contact PTS (see above).

För att minimera tillgången till personuppgifter avråder vi dig från att ange personuppgifter i ämnet eller filnamnen på bilagor som du skickar till oss via mejl eller våra e-tjänster.

Vårt dataskyddsombud

PTS dataskyddsombud arbetar med frågor som gäller myndighetens efterlevnad av EU:s dataskyddsförordning (dataskyddsförordningen).

Du kan kontakta vårt dataskyddsombud om du vill utöva dina rättigheter eller har frågor som rör behandling av dina personuppgifter.

E-post: dataskyddsombudet@pts.se

Brev: Post- och telestyrelsen, Box 6101, 102 32 Stockholm. Märk kuvertet med ”PTS dataskyddsombud”.

Offentlighetsprincipen

Offentlighetsprincipen innebär att var och en har rätt att ta del av allmänna handlingar hos myndigheter. Dataskyddsförordningen hindrar inte att personuppgifter i allmänna handlingar lämnas ut.

Eftersom PTS är en myndighet blir meddelanden som skickas till oss som huvudregel allmänna handlingar som diarieförs och registreras. Vid en begäran kommer meddelandena att lämnas ut om uppgifterna inte omfattas av sekretess.

Vid hantering av allmänna handlingar följer vi bestämmelser i bland annat offentlighets- och sekretesslagen, arkivlagstiftningen och förvaltningslagen.

Kategorier av personuppgifter

De kategorier av personuppgifter som vi behandlar är framförallt kontaktuppgifter till enskilda som vänt sig till oss. Om ärendet i grunden avser en organisation av något slag och en kontaktperson har utsetts för organisationen behandlas namn och kontaktuppgifter till kontaktpersonen. I handlingar och meddelanden som skickas in till oss förekommer även andra typer av personuppgifter.

Det förekommer att vi behandlar känsliga personuppgifter. Det kan till exempel vara uppgifter om hälsa som lämnas i ansökningar om anställning eller som registreras i samband med tillhandahållandet av kommunikationslösningar för personer med funktionsnedsättningar.

De som kan ta del av uppgifterna

Hos oss är det främst de medarbetare som behöver personuppgifterna för att utföra sina arbetsuppgifter som kommer att ta del av uppgifter. Konsulter som utför arbete åt oss kan också få åtkomst till personuppgifter i samband med sitt uppdrag. Om klagomål som gäller vårt verksamhetsområde leder till att vi inleder tillsyn, kan vi lämna personuppgifter i anmälan/klagomålet till den aktör som är föremål för tillsynen. Vi kan dessutom vara skyldiga att lämna ut personuppgifter i enlighet med offentlighetsprincipen eller annan lag eller förordning. I vissa fall behöver vi också lämna ut uppgifter till andra myndigheter eller till Europeiska kommissionen.

För vissa personuppgiftsbehandlingar använder vi oss av personuppgiftsbiträden exempelvis leverantörer. Det gör vi bland annat för olika typer av it-tjänster, kommunikationslösningar för personer med funktionsnedsättningar och vid hanteringen av bredbandsstöd. De personuppgiftsbiträden som anlitas får endast behandla personuppgifter i enlighet med de ändamål och instruktioner som vi har lämnat för behandlingen. Personuppgiftsbiträdet och de som agerar under biträdets ledning får vidare aldrig ta del av fler uppgifter än vad som krävs för att utföra den tjänst som avtalet med PTS omfattar. När personuppgifter ska behandlas av ett personuppgiftsbiträde upprättas ett personuppgiftsbiträdesavtal.

Period under vilken personuppgifterna kommer att lagras

För statliga myndigheter är utgångspunkten enligt arkivlagstiftningen att myndigheten ska bevara allmänna handlingar. Vi följer dessa regler om bevarande och gallrar allmänna handlingar i enlighet med gällande gallringsregler och beslut. Personuppgifter som inte ingår i en allmän handling ska sparas endast så länge de är nödvändiga för de ändamål som de behandlas för.

Dina rättigheter som registrerad

Du som registrerad har ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen. Dessa rättigheter innebär i korthet att du ska få information om när och hur dina personuppgifter behandlas och ha kontroll över dina egna uppgifter.

Du kan begära att få ett besked om PTS behandlar personuppgifter som rör dig och i så fall få en kopia av dessa tillsammans med viss närmare information.  

Du kan begära att få uppgifterna rättade eller kompletterade om du anser att personuppgifterna är felaktiga eller ofullständiga.  

Du kan i vissa fall få dina personuppgifter raderade. När personuppgifterna behövs för att PTS ska kunna fullgöra sitt uppdrag eller framgår av en allmän handling har vi ingen möjlighet att radera uppgifterna.

Du har rätt att kräva att PTS begränsar personuppgiftsbehandlingen om dig under vissa förutsättningar. Med begränsning menas att du, i vart fall under en viss tid, har möjlighet att stoppa PTS från att använda uppgifterna annat än för vissa avgränsade syften.

Du har rätt att göra invändningar mot behandlingen när PTS behandlar personuppgifter inom ramen för myndighetsutövning eller för att kunna utföra uppgifter av allmänt intresse. Om vi inte kan visa att det finns tvingande, berättigade skäl att fortsätta att behandla uppgifterna måste vi upphöra med behandlingen.

Om PTS behandlar personuppgifter om dig för att uppfylla ett avtal har du i vissa fall möjlighet att få ut personuppgifter som rör dig för att använda dessa på annat håll, exempelvis överföra uppgifterna till en annan personuppgiftsansvarig.

Om du vill utöva dina rättigheter eller har synpunkter 

Om du vill utöva dina rättigheter, eller har frågor eller synpunkter som rör myndighetens behandling av dina personuppgifter, kan du vända dig till PTS, pts@pts.se eller Box 6101, 102 32 Stockholm.

Du kan även vända dig till vårt dataskyddsombud, dataskyddsombudet@pts.se eller PTS, Box 6101, 102 32 Stockholm.

Du kan också lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, imy@imy.se eller Box 8114, 104 20 Stockholm.

Så här behandlar vi personuppgifter

Här kan du ta del av information om specifika behandlingar av personuppgifter.

Vi behandlar personuppgifter för att kommunicera med den som lämnar in en förfrågan och för att handlägga ärendet.

Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse. 

Vi behandlar personuppgifter som en del av utförandet av tjänsten.

Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning och för att utföra en uppgift av allmänt intresse. I de fall utförandet av tjänsten kräver att vi behandlar känsliga personuppgifter är den rättsliga grunden för behandlingen viktigt allmänt intresse.

Vi behandlar personuppgifter för att kommunicera med den som lämnar in ett klagomål och för att handlägga ärendet.

Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning och för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Vi behandlar personuppgifter för att kommunicera och handlägga ärendet.

Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning och för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Vi behandlar kontaktuppgifter, till den som är kontaktperson eller har anmält sig till ett arrangemang, för att administrera anmälan.

Behandlingen är nödvändig för att fullgöra det avtal som ingåtts i samband med anmälan.  

Vi behandlar personuppgifter i samband med anmälan om prenumeration av myndighetens pressmeddelanden och nyhetsbrev. Behandlingen sker för att administrera prenumerationen och skicka ut informationen. 

Behandlingen är nödvändig för att fullgöra det avtal som ingåtts i samband med anmälan.

Vi behandlar personuppgifter i samband med beställning av produkter från myndighetens beställningstjänst för att administrera beställningen. 

Behandlingen är nödvändig för att fullgöra det avtal som ingåtts i samband med anmälan. 

Vi behandlar av säkerhetsskäl uppgifter om IP-adresser till de som besöker våra webbplatser i syfte att skydda myndigheten mot obehöriga intrång och virus. Besökarnas IP-adresser registreras och kan undersökas i händelse av incidenter. De uppgifter som loggas avidentifieras och behandlas även av oss för att undersöka hur webbplatserna används för att kunna möta besökarnas informationsbehov.

Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse. 

Vi lämnar inte uppgifter vidare till andra och använder i normalfallet inte tredjepartsprodukter som samlar in och sänder användaruppgifter till externa parter. De undantag som finns anges vid respektive tjänst/webbplats.

De insamlade IP-adresserna gallras regelbundet.

Läs mer om hur vi hanterar kakor:

Kakor på PTS e-tjänster

Kakor på pts.se

Våra sidor i sociala medier är en del av vårt arbete med att informera om myndighetens verksamhet och förbättra förutsättningarna för dialog, samarbete och lärande.

Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Vi har konton hos LinkedIn, YouTube, X och Facebook. Dessa företag, som finns i tredjeland, behandlar användarnas personuppgifter.

Vi är personuppgiftsansvarig på Facebook, Linkedin och YouTube för de inlägg vi publicerar och för andra användares publiceringar på våra sidor. För X är PTS personuppgiftsansvarig för myndighetens egna inlägg.

Interaktioner, exempelvis kommentarer, som görs på PTS sidor i sociala medier blir allmänna handlingar. Det innebär att de kan läsas av andra och bli tillgängliga via sökmotorer. Inläggen kan också komma att sparas av oss. Om du väljer att gilla/följa vår sida på Facebook, LinkedIn eller X godkänner du att ta emot våra inlägg i ditt eget flöde. Din profil syns externt när du kommenterar eller delar våra inlägg. Du kan när som helst välja att sluta gilla/följa sidan.

I våra kanaler ska alla känna sig välkomna att kommentera. Därför tar vi aktivt ansvar för att diskussionerna i kommentarsfältet håller god ton, är konstruktiva och sakliga.

Vi tar bort kommentarer som:

  • Innehåller känsliga personuppgifter eller som inkräktar på den personliga integriteten.
  • Innehåller information som omfattas av sekretess.
  • Är grovt kränkande, diskriminerande, innehåller personangrepp eller uppmanar till brott.

Om du anser att ett inlägg i våra sociala medier innehåller stötande eller kränkande uppgifter får du gärna kontakta oss via pts@pts.se och samtidigt skicka med en skärmdump av det otillåtna innehållet.

Alla webbsidor på vår webbplats som omfattas av EU:s SDG-förordning (Single Digital Gateway) är märkta med Your Europes logotyp. Dessa sidor är taggade med metadata och samlar in besöksstatistik enligt EU-kommissionens krav.

Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse.

De uppgifter som samlas in är uppgifter om land, IP-adresser (som avidentifieras) samt teknisk utrustning (desktop, mobil eller surfplatta). Uppgifterna tas bort varje månad.

Vi behandlar personuppgifter i samband med att en ansökan om anställning skickas in till PTS för att administrera ansökningarna och tillsätta tjänsten.  

Behandling för tillsättning av tjänsten är nödvändig som ett led i myndighetsutövning och övrig behandling för att utföra en uppgift av allmänt intresse. 

Ansökningshandlingar avseende sökande som anställts sparas medan handlingar för sökande som inte anställts sparas i två år efter det att beslutet om anställning har vunnit laga kraft. Ansökningshandlingar som inte avser en ledigförklarad tjänst tas bort omedelbart efter hantering. 

Vid offentlig upphandling behandlar vi personuppgifter för att handlägga ärenden. Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

När vi ingår ett avtal behandlar vi personuppgifter i syfte att genomföra avtalsuppföljning, fakturahantering och ekonomisk uppföljning. Behandlingen är nödvändig för att fullgöra avtalet,

Vi behandlar personuppgifter vid genomförande av datainsamlingar inom ramen för PTS uppdrag att följa tjänsteutvecklingen på marknaden för elektronisk kommunikation och post samt för att främja utbyggnaden av och följa tillgången till bredband och mobiltäckning i alla delar av landet.

Vi behandlar uppgifterna för att kommunicera med och informera kontaktpersoner hos den organisation som förfrågan avser.

Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Vi behandlar personuppgifter i samband med rapporter enligt visselblåsarlagen och visselblåsarförordningen för att kunna ta emot och utreda ärendet och för att kunna lämna återkoppling till den rapporterande personen.

Personuppgifter som förekommer i uppföljningsärenden kommer även behandlas:

  • vid överlämnandet av uppgifter till Polismyndigheten om misstankar om brott uppstår i ett uppföljningsärende,
  • om en visselblåsning behöver lämnas ut som bevisning i ett rättsligt förfarande, exempelvis i en arbetsrättslig tvist eller ett brottmålsförfarande, eller
  • vid visselblåsning via de externa rapporteringskanalerna som PTS saknar behörighet att handlägga och som myndigheten behöver hantera för att lämna över till rätt behörig myndighet.

Behandlingen är nödvändig för att kunna fullgöra en rättslig förpliktelse. Den del av behandlingen, som avser när visselblåsarfunktionen lämnar över uppgifter från ett uppföljningsärende till andra delar av PTS för fortsatt utredning och åtgärder, är nödvändig som ett led i myndighetsutövning och för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Personuppgifter som inte ingår i en allmän handling sparas endast så länge de är nödvändiga för de ändamål som de behandlas för, dock inte längre tid än två år efter att uppföljningsärendet avslutats.

Vi behandlar personuppgifter om kontaktperson för den som söker det aktuella tillståndet eller den aktör som anmälan avser. Uppgifterna behandlas för att handlägga ärendet samt för administration, t.ex. vid adressändring och fakturering av årsavgifter.

Vid anmälan om verksamhet enligt 2 kap. lagen (2022:482) om elektronisk kommunikation delas uppgifterna med BEREC (Body of European Regulators for Electronic Communications) och förs in i databasen GADB (The general authorization database).

Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning och för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Vi behandlar personuppgifter för att kommunicera och handlägga ärendet.

Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning och för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Vi behandlar personuppgifter i form av namn, personnummer, telefonnummer och e-postadress för de kontaktpersoner som ansöker om bredbandsstöd och de som har en inloggning i PTS-portal. Vi behandlar dessutom uppgifter om byggnads-ID och koordinater. Samtliga uppgifter behandlas för att kunna handlägga och följa upp ärenden om bredbandsstöd.

Vi behandlar även personuppgifter för stödsökandes verkliga huvudmän, samt för de verkliga huvudmännen för entreprenörer som anlitas i utbyggnadsprojekt av stödmottagare som är en upphandlande myndighet. Uppgifterna behandlas för att Europeiska kommissionen ska kunna genomföra utredningar, kontroller på plats och inspektioner av de som tilldelats bredbandsstöd samt för att PTS ska kunna utföra kontroller för att bl.a. förebygga och upptäcka bedrägeri, korruption, intressekonflikter och dubbelfinansiering.

Vi behandlar även personuppgifter för de som medverkar och som tidigare medverkat i PTS handläggning av bredbandsstöd samt för företrädare och funktionärer för de aktörer som ansöker om bredbandsstöd. Uppgifterna behandlas för att PTS ska kunna utföra kontroller för att förebygga och upptäcka intressekonflikter och andra oegentligheter. Personuppgifterna för de stödsökande aktörernas företrädare och funktionärer kommer från UC-utdrag, med ursprung från Bolagsverket, eller direkt från Bolagsverket.

Behandlingarna är nödvändiga för att fullgöra en rättslig förpliktelse, som ett led i myndighetsutövning och för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Vi behandlar personuppgifter för att informera och kunna ge råd med anledning av ansökningsprocessen för ett EU-medfinansieringsstöd för utbyggnad av digital infrastruktur. PTS rekommenderar Regeringskansliet vilka projekt som får söka medfinansiering. Det är Regeringskansliet som fattar beslut.

Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning och för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Vi behandlar personuppgifter för att handlägga ansökningar om tillträde till nät närmast slutanvändare.

Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning och för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Vi behandlar personuppgifter om de som ansöker om stöd för att kunna handlägga ansökan och besluta i ärendet.

Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning eller för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Personuppgifterna kan komma att delas med telefoni- och bredbandsoperatörer.

Vi behandlar personuppgifter för att handlägga ansökningar om finansiellt stöd för insatser inom grundläggande betaltjänster. Personuppgifterna behandlas för att administrera ansökningar vid bedömnings- och/eller uppföljningstiden. 

Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Vi behandlar uppgifter som en del av utförandet av tjänsten.

Den rättsliga grunden är samtycke eller att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse. I de fall utförandet av tjänsten kräver att vi behandlar känsliga personuppgifter är den rättsliga grunden för behandlingen viktigt allmänt intresse.

Personuppgifter avseende personuppgiftsbehandlingen för 118 400 överförs till tredjeland och det rättsliga stödet för överföringen är bindande företagsbestämmelser, vilket sker med lämpliga skyddsåtgärder exempelvis kryptering.

Anteckningar som tillhandahålls inom tjänsten Teletal innehållande personuppgifter sparas i en månad och tas därefter bort.  Samtalsuppgifter avseende Teletal, Bild- och texttelefoni sparas i 13 månader innan de tas bort. Samtalsuppgifter kan anonymiseras (alla personuppgifter raderas eller förändras på ett sätt som inte går att spåra till en person) inom denna tid av PTS och därefter sparas för utvärdering, utveckling och uppföljning utan tidsbegränsning.

Information om personuppgiftsbehandlingen finns även på respektive tjänsts webbplats.

Tjänster för inkluderande samtal

Vi behandlar personuppgifter för att behandla ansökan och för revisionsändamål.

Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning och för att utföra en uppgift av allmänt intresse. I de fall det krävs att PTS behandlar känsliga personuppgifter är den rättsliga grunden för denna behandling viktigt allmänt intresse.

 

Vi behandlar personuppgifter om kontaktpersoner för de som ansöker om finansiellt stöd för projekt som är inriktade mot att ta fram färdiga inkluderande tjänster, produkter eller utbildningsinsatser för digital delaktighet, användbarhet och tillgänglighet. Personuppgifterna behandlas för att administrera ansökningar vid bedömnings- och/eller uppföljningstiden.

Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning och för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

De registrerade personuppgifterna sparas i tio år. 

Vi behandlar personuppgifter för de aktörer som är med inom Digitalidag för att kunna uppfylla PTS uppdrag att driva samverkansplattformen och temadagen Digitalidag. 

Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse. 

Vi behandlar personuppgifter för att bjuda in till träffar, delge information och söka samarbeten.

Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse. 

Vi behandlar personuppgifter för att komma i kontakt med deltagande projekt under tävlingens process. För de projekt som fått slutgiltig finansiering behöver PTS uppgifterna för att kunna handlägga projektet under projekttiden samt i tre år efter att projektet är klart för att kunna följa upp det.

De projekt som fått slutgiltig finansiering erbjuds ett kurspaket. För att administrera kurserna behandlar vi även personuppgifter till de som väljer att gå kurserna.

Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning och för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

De registrerade personuppgifterna sparas i upp till tio år efter att projektet har slutrapporterat i enlighet med administrativa krav i SGEI de minimis-förordningen (360/2012). 

Vi behandlar personuppgifter för att hantera anmälningar, ansökningar, rapporter och uppgifter enligt DSA. Uppgifterna behandlas för att administrera anmälningar, rapporter och ansökningar. 

Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning och för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Vi behandlar personuppgifter för att hantera anmälningar, ansökningar och uppgifter enligt DGA. Vi behandlar även personuppgifter för att publicera ett nationellt register över erkända dataaltruismorganisationer. Personuppgifterna behandlas för att administrera anmälningar och ansökningar. 

Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning och för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

 

Sidan uppdaterades: