I april 2019 antog EU tillgänglighetsdirektivet som ska tillämpas i alla EU:s medlemsländer från den 28 juni 2025. Sverige beslutade den 11 maj 2023 om Lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.
Lagen ställer tillgänglighetskrav på ett antal produkter och tjänster riktade mot konsumenter inom områdena
- elektronisk kommunikation
- bank- och betaltjänster
- e-handel
- e-böcker
- audiovisuell media (tv)
- persontransport.
PTS ansvar
Vi är marknadskontrollmyndighet för samtliga produkter som omfattas av lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Vi får också tillsynsansvar för vissa av tjänsterna som omfattas av lagen:
- elektroniska kommunikationstjänster
- banktjänster
- e-handel.
Vi får också ett visst ansvar för samordning mellan tillsynsmyndigheterna om ett tillsynsärende kan komma att beröra flera myndigheters tillsynsområden.
Vi förbereder sig för det nya uppdraget och kommer att ta fram föreskrifter för bland annat de sektorsspecifika kraven och undantag.
Kontakta oss
Om du har frågor kontakta
Andra myndigheters ansvar
Andra myndigheter som har tillsynsansvar för tillgänglighet enligt lagen:
- Mediemyndigheten för tjänster som ger åtkomst till audiovisuell media
- Konsumentverket och Transportstyrelsen för vissa persontransporttjänster
- Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) för e-böcker.
Vad omfattas av lagen?
Kraven i lagen och förordningen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet omfattar tjänster för konsumenter inom områdena
- elektronisk kommunikation
- bank- och betaltjänster
- e-handelstjänster
- persontransporttjänster
- e-böcker
- audiovisuell media (tv).
Regelverket omfattar också produkter för konsumenter inom kategorierna
- datormaskinvarusystem
- betalningsterminaler
- självbetjäningsterminaler för tjänster enligt ovan
- terminalutrustning för elektroniska kommunikationstjänster
- terminalutrustning för audiovisuella medietjänster
- läsplattor.
Vilka är kraven?
Det finns allmänna krav på alla produkter och tjänster som omfattas av regelverket. Det handlar om att ge information om produktens och tjänstens tillgänglighet på ett tillgängligt sätt. Det handlar också om krav på tillgängligt gränssnitt och funktionell utformning för alla tjänster och produkter. Det finns även krav på stödtjänster som erbjuds i samband med tjänster och produkter.
Det finns också sektorsspecifika krav för både produkter och tjänster inom sektorerna elektronisk kommunikation, e-handel, bank- och betaltjänster, persontransport, tjänster för åtkomst till audiovisuella medietjänster samt för e-böcker.
Kraven i lag och förordning riktar sig till tillverkare, importörer, distributörer och tjänsteleverantörer.
Lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (Riksdagens webbplats)
Undantag från kraven
Det finns undantag från kraven. Om tillgänglighetskraven skulle innebära en oproportionerligt stor börda för aktören eller om de skulle innebära en stor förändring av produktens eller tjänstens grundläggande karaktär så kan det vara skäl för undantag. Om en aktör bedömer att den ska omfattas av undantag så behöver aktören göra en noggrann bedömning av det, dokumentera och spara bedömningen samt meddela myndigheten om detta. Det ställs krav i regelverket på att få göra undantag, dessa bör ni noga ta del av. På digin.nu hittar du samlad information om regelverket.
För mer information
Digin.nu är en informationswebbplats för frågor och utmaningar kopplat till digital inkludering och tillgänglighet. På Digins webbplats får du en introduktion till EU:s tillgänglighetsdirektiv som genomförs i Sverige av lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.
En introduktion till tillgänglighetsdirektivet på digin.nu