Tjänsteleverantören ska rapportera in brister i tillgänglighet i tjänster till PTS.

Syftet med rapporteringen är att ge underlag till PTS tillsyn. Den ger oss inblick i vilka brister ni noterar och ert arbete med att åtgärda dessa. 

I lagen ställs följande krav:

Underrättelsen

  • om bristen ska ske omedelbart
  • ska innehålla detaljerade uppgifter om den bristande överensstämmelsen
  • ska innehålla detaljerade uppgifter om vilka åtgärder som vidtagits. 

Vi vill ge er följande riktlinjer som stöd för rapporteringen.

Rapporteringens innehåll  

Vi behöver förstå var bristerna finns, vilka tillgänglighetskrav som brister och vad ni gör för att åtgärda bristen.

Vi behöver därför få in denna information, gärna kortfattat:

  • Tjänstens namn och beskrivning: Vad heter tjänsten och vad används den till?
  • Var finns tjänsten tillgänglig: Direktlänk till webbplats, applikation eller annan plats där tjänsten tillhandahålls.
  • Typ av brist: En kortfattad beskrivning av vad som inte fungerar i relation till tillgänglighetskraven: Detta kan till exempel vara "skärmläsare kan inte läsa menyerna", "kontrast mellan text och bakgrund är för låg".
  • När bristen upptäcktes:  Datum eller tidsperiod då bristen först uppmärksammades.
  • Vilka som påverkas: Om möjligt ange om det särskilt drabbar en viss grupp. Detta kan vara ett visst kundsegment eller en grupp som har vissa funktionsnedsättningar.
  • Vidtagna åtgärder och/eller planerade åtgärder: Vad har ni gjort hittills för att lösa problemet? Vilka åtgärder planerar ni att genomföra? 
  • Kontaktperson hos aktören: Namn, e-post och/eller telefonnummer till en person som myndigheten kan kontakta vid behov.

För att underlätta rapporteringen och fokusera på det som är relevant för tillsynen, vill vi tydliggöra vad ni inte behöver skicka in:

  • Programkod eller teknisk dokumentation: Det är inte nödvändigt att skicka med HTML-, CSS-, JavaScript- eller annan källkod.
  • Detaljerade tekniska loggar eller felrapporter: Om inte myndigheten särskilt begär det, behövs inte interna loggfiler eller felsökningsdata.
  • Interna utvecklingsdokument eller testresultat: Internt material som används i ert arbete med att identifiera och åtgärda brister är inte nödvändigt att dela i detta skede.
  • Bilder eller videor: Dessa är valfria. De kan vara hjälpsamma i vissa fall men är inget krav.
  • Allmänna tillgänglighetsutlåtanden eller policyer: Det räcker att ni beskriver den specifika bristen och vad ni gör åt den, inte hela er strategi.

När ska ni rapportera   

Lagen uttalar att rapporteringen ska ske omedelbart. Det innebär enligt PTS bedömning att det ska ske utan onödigt dröjsmål och så snart det praktiskt är möjligt. Om ni skickar in er rapportering inom 14 dagar efter att bristen noterades, anser PTS att det är tillräckligt. Om ni ofta noterar brister i era tjänster kan ni sammanställa dem i en rapportering.

Hur ska ni rapportera

PTS kommer ha en e-tjänst där ni kan lämna in rapportering. E-tjänsten bygger på att ni bifogar en rapport med information. 

Hur hanterar PTS informationen 

Den information som ni lämnar kommer att hanteras i enlighet med tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) och offentlighets- och sekretessförordningen (2009:641) (OSF). 

Om ni anser att viss information är känslig, ange tydligt vilken information det gäller och hänvisa till relevant lagrum. Tillämpliga sekretessbestämmelser finns i 

  • 30 kap. 23 § OSL jämfört med 9 § OSF och punkt 99 i bilagan till OSF
  • 17 kap. 1 § OSL.

Var regleras detta? 

Detta regleras i 

  • 24 § lagen (2023:254) om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet.
Sidan uppdaterades: