Vår tillsyn bidrar till en effektiv konkurrens och tillgängliga tjänster för konsumenter. Vi granskar bland annat om tjänsten uppfyller krav på tillgänglighet och information. Vid brister kan du som aktör behöva genomföra åtgärder.

Så går en tillsyn till

Vi granskar e-handelstjänster, banktjänster och elektroniska kommunikationstjänster som riktas till konsumenter.

Du kan läsa mer om vilka tjänster som berörs här: Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet | PTS

Om du har en sådan verksamhet har vi bland annat rätt att

  • få information om hur tjänsten uppfyller tillgänglighetskraven, i enlighet med 25 § lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (LPTT) och 24 § förordning (2023:676) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (FPTT)
  • få information om eventuella brister i enlighet med 24 § andra stycket LPTT
  • kräva att tjänsteleverantören ska vidta lämpliga åtgärder för att få en avvikelse att upphöra.

Vi granskar tjänster enligt plan eller efter anmälan

Vi väljer ut tjänster enligt vår plan för tillsyn. Vi kan också kontrollera en tjänst om vi fått in en anmälan eller annan indikation om att en viss tjänst inte uppfyller kraven.
Kontrollen brukar bestå av följande steg:

  1. Begäran om uppgifter
  2. Granskning av tjänst
  3. Kontroll av information
  4. Möjlighet till yttrande   

Tjänsten måste uppfylla lagkraven på tillgänglighet 

Vi granskar om din tjänst uppfyller lagkraven. Granskningen utförs av våra utredare här på PTS. När granskningen är klar kontaktar vi dig. Om tjänsten uppfyller samtliga krav avslutar vi ärendet.

När vi hittar brister 

Om vi upptäcker att tjänsten har brister uppmanar vi dig att åtgärda bristen. Då har du en begränsad tid på dig att rätta till bristerna. Därefter ska du komma in med redovisning till oss om de åtgärder du vidtagit.  

Ni ska själva utföra de åtgärder som krävs för att åtgärda de identifierade bristerna och säkerställa att tjänsten stämmer överens med tillgänglighetskraven.

Om bristerna inte justeras, eller om genomförda justeringar bedöms otillräckliga, kan vi vidta ytterligare åtgärder för att säkerställa regelefterlevnad. Dessa åtgärder kan inkludera förelägganden med eller utan vite, och beslut om sanktionsavgifter.

Exempel på åtgärder som vi kan besluta om är
•    uppmaning att åtgärda brist     
•    föreläggande med eller utan vite 
•    sanktionsavgift. 

Du kan överklaga våra förelägganden och beslut om sanktionsavgift. Information om hur du överklagar finns alltid i beslutet.

Tillsynsrapport

Varje år tar divisionen för marknadsutveckling fram en tillsynsrapport för att redogöra för den tillsyn som vi genomfört under året och den tillsyn vi planerar att genomföra.

Sidan uppdaterades: