För att bedriva postverksamhet i Sverige behöver du tillstånd. Det är vi på PTS som delar ut sådana tillstånd.

Ansökan om tillstånd

Du behöver fylla i en blankett och skicka till PTS för att ansöka om tillstånd. Tillståndet gäller inrikes brevbefordran och gäller tills vidare.

Du som har tillstånd betalar en årsavgift till PTS. Den grundar sig på antalet förmedlade försändelser. Minimiavgiften är 4000 kronor.

Blankett för att ansöka om tillstånd

Du måste uppfylla kvalitetskrav

Som postoperatör med tillstånd måste du kunna visa att postverksamheten bedrivs tillförlitligt och att du skyddar avsändarnas och mottagarnas integritet.

Du ska bland annat se till att:

  • brev hanteras så att de inte skadas genom yttre påverkan eller av väder och vind
  • obevakade buntlådor (för det fall buntlådor används i utdelningen) på offentlig plats som innehåller brev alltid är låsta
  • brev inte exponeras för obehöriga eller lämnas obevakade på sätt som innebär risker i integritetshänseende;
  • berörd personal har god kännedom dels om reglerna avseende tystnadsplikt, dels om det integritetsskydd som brevhemligheten i 4 kap 8 § brottsbalken tar sikte på och att
  • de lokaler där adresserade försändelser hanteras uppfyller rimliga krav på säkerhet.

Du ska lämna ut statistik

Varje år begär PTS uppgifter från postoperatörer om bland annat antalet utdelade brev. Som postoperatör med tillstånd måste du lämna ut sådana uppgifter.

Aktörer med tillstånd

I dag finn det cirka 25 postoperatörer i Sverige som har tillstånd att bedriva postverksamhet. Antalet har varit relativt konstant under de senaste åren.

Lista med postoperatörer

Sidan uppdaterades: