Nyheten publicerades 2024-12-17 Internet och telefoni, Säkerhet och integritet, Pressmeddelanden
PTS föreslår åtgärder mot bedrägerier via sms
Ett register för avsändarnamn, åtgärder för bättre kundkännedom i leveranskedjan för sms och ett nytt samverkansforum. Det är några av de förslag PTS i dag lämnar i en rapport till regeringen. Syftet är att minska omfattningen av telefonbedrägerier via sms.
PTS har på uppdrag av regeringen kartlagt hur elektroniska kommunikationstjänster används för att genomföra bedrägerier. Myndigheten konstaterar att bedrägerier via sms med falska avsändarnamn är ett kvarstående stort problem.
Myndigheten lämnar i sin redovisning bland annat följande förslag på hur problemen med bluff-sms kan minska.
- Inför ett frivilligt och offentligt register för avsändarnamn. Där kan organisationer registrera sig för att skydda sitt avsändarnamn. Mottagare av sms kan kontrollera om avsändaren är registrerad.
- Säkerställ kundkännedom i leveranskedjan för företags-sms genom en branschöverenskommelse som omfattar och ställer krav på operatörer och sms-förmedlare.
- Etablera ett samverkansforum med experter på bedrägerier genom elektroniska kommunikationstjänster. Syftet är att öka kunskapen, kunna agera snabbare och samordna informationsinsatser.
För att kunna etablera ett register behöver regeringen ge PTS mandat att agera genom en lagändring. Övriga åtgärder kan PTS genomföra inom sitt befintliga uppdrag.
– Telefonbedrägerier är ett stort samhällsproblem. Vi ser att de åtgärder vi hittills genomfört för att stoppa bluffsamtal ger effekt. Bluff-sms är ett betydande problem som kvarstår. Genom de nya verktyg och åtgärder vi föreslår i dag ser vi att även dessa problem kan minska, säger Catarina Wretman, ställföreträdande generaldirektör.
PTS har under året beslutat om regler för att stoppa samtal från utlandet till Sverige som ser ut att komma från svenska nummer. För fasta nummer har reglerna trätt i kraft och från 3 mars 2025 omfattas också mobilnummer. Operatörer stoppar dagligen cirka 40-50 000 samtal från fasta nummer med stöd av reglerna.
Om telefonbedrägerier
Telefonbedrägerier har blivit vanligare i Sverige. En stor del använder så kallad spoofing, vilket innebär att telefonnummer eller avsändarnamn på sms manipuleras och gör att det ser ut som att samtalet kommer från någon annan än det faktiskt gör. Spoofing används ofta som en del i ett försök att lura av någon personlig information som kan användas i ett bedrägligt syfte.
På vår webbplats finns bland annat goda råd och länkar till mer information om hur man kan undvika telefonbedrägerier.