Nyheten publicerades 2024-09-17 Internet och telefoni, Säkerhet och integritet, Pressmeddelanden
Nya regler ska förhindra telefonbedrägerier
Post- och telestyrelsen (PTS) har beslutat om regler som ska minska problemen med telefonbedrägerier. Ett krav är att teleoperatörer ska stoppa samtal från utlandet med svenska nummer.
Reglerna syftar till att förhindra bluffsamtal från utlandet som ser ut att komma från en svensk avsändare. Genom att stoppa dessa samtal kan teleoperatörerna hindra en stor del av de bedrägeriförsök som i dag görs via telefon.
– Telefonbedrägerier är ett allvarligt samhällsproblem. Vi förväntar oss att reglerna kommer att ge stor effekt och leda till att ännu fler bluffsamtal blockeras, säger Jesper Simons, chef för enheten för nummer och adressering.
De nya reglerna ersätter den vägledning för operatörer som PTS publicerade under 2023. Operatörerna stoppar i dag en stor andel av bluffsamtalen från fasta nummer med stöd av vägledningen.
Reglerna innebär bland annat att:
- operatörer ska stoppa samtal från utlandet till Sverige som ser ut att komma från svenska fastnätsnummer.
- operatörer ska stoppa samtal från utlandet som ser ut att komma från svenska mobilnummer efter att de har kontrollerat att mobilnumret inte används i utlandet.
- operatörerna ska i vissa fall blockera nummerpresentationen i stället för att stoppa samtalet.
Reglerna som rör nummer i fasta nätet träder i kraft den 4 november 2024 och reglerna som rör mobilnummer träder i kraft den 3 mars 2025.
PTS utreder frågan om bluff-sms
Bluff-sms med förfalskade avsändarnamn är ett annat vanligt sätt som bedragare använder. PTS saknar i dag effektiva verktyg för att reglera sms men utreder möjliga vägar att agera mot detta problem.
Mer information
Jesper Simons, chef för enheten för nummer och adressering, 073-644 56 95
PTS presstjänst, 08-678 55 55
Om telefonbedrägerier
Telefonbedrägerier har blivit vanligare i Sverige. En stor del använder så kallad spoofing, vilket innebär att telefonnummer förfalskas och gör att det ser ut som att samtalet kommer från någon annan än det faktiskt gör. Spoofing används ofta som en del i ett försök att lura av någon personlig information som kan användas i ett bedrägligt syfte.
På vår webbplats finns mer information om telefonbedrägerier och de nya reglerna.