Du har rätt att behålla ditt telefonnummer om du byter operatör. Våra bestämmelser om nummerportabilitet beskriver vad operatörerna ska göra vid ett byte. Spärrtjänster innebär att du avgiftsfritt kan spärra ditt abonnemang från att kunna ringa upp vissa nummer och att skicka betal-sms.

Nummerportabilitet – behåll ditt nummer om du byter operatör

Om du byter operatör har du rätt att behålla ditt telefonnummer. Det kallas för nummerportabilitet. I bestämmelserna om nummerportabilitet beskriver vi vilka regler som gäller för operatörerna. Det handlar bland annat om

  • när och hur operatörerna ska lämna över ett nummer,
  • vilka uppgifter som ska överlämnas till en ny operatör,
  • att slutanvändaren har rätt att behålla sitt nummer minst en månad efter att avtalet upphört,
  • eventuell återbetalning av förhandsbetalda tjänster.

Föreskrifter och allmänna råd om nummerportabilitet

Du kan behålla ditt nummer för mobil och ibland för fast telefoni

Du har möjlighet att flytta med ditt nummer både om du har tecknat ett abonnemang och om du har mobiltelefon med kontantkort.

För fast telefoni kan du ta med dig ditt telefonnummer när du byter operatör inom ett riktnummerområde. Om operatören tillåter det kan du också ta med ditt telefonnummer till ett annat riktnummerområde.

Så gör du om du vill behålla ditt nummer

Om du vill byta operatör ska du kontakta den operatör du vill byta till. Den nya operatören kontaktar då din nuvarande operatör och meddelar att du vill byta. Du kan behöva lösa ut dig från nuvarande avtal med din operatör om du har en uppsägningstid eller obetalada fakturor.

Om din mobiltelefon är operatörslåst behöver du först låsa upp telefonen. Detta kan innebära en kostnad om låsningstiden inte har gått ut. När telefonen är upplåst kan du använda ett nytt SIM/USIM-kort, som du får av din nya operatör.

Ta reda på vilken operatör som ditt telefonnummer tillhör i vår e-tjänst Sök operatör.

Sök operatör (e-tjänst)

Flytta fast telefonnummer till mobiltelefon

Flera mobiloperatörer erbjuder möjlighet att flytta ett fast telefonnummer till mobiltelefonen. Det innebär att det fasta telefonabonnemanget avslutas.

På Telekområdgivarnas webbplats finns mer information och goda råd till dig som konsument.

Nummerflytt (Telekområdgivarnas webbplats)

Du som är operatör – det här gäller vid nummerportabilitet

I Föreskrifter och allmänna råd om nummerportabilitet beskriver vi vad som gäller för dig som operatör vid ett byte. De svenska standarder för nummerportabilitet som finns beskrivna hittar du på ITS webbplats (Svenska Informations- och Telekommunikationsstandardiseringen).

Föreskrifter och allmänna råd om nummerportabilitet

ITS webbplats

Operatör som överlämnar ett nummer – du ska informera om bytet

Den operatör som överlämnar ett telefonnummer genom nummerportering ska meddela Swedish Number Portability Administrative Centre AB, SNPAC, organisationsnummer: 556595–2925 om överlämnandet. Kontaktuppgifter hittar du hos SNPAC.

SNPAC:s webbplats

Operatör som ska ansluta en kund – du behöver ett dirigeringsprefix

Om du är operatör och ska ansluta en kund mot ditt nät behöver du ett så kallat dirigeringsprefix. Det är en teknisk plan för hur telefonnumret ska dirigeras till rätt operatör. Här finns mer information om hur du ansöker om dirigeringsprefix.

Tekniska planer - ansök om koder

Spärrtjänster – för dig som är operatör

Som operatör är du skyldig att erbjuda dina abonnenter tillgång till så kallade spärrtjänster.

Det innebär att:

  • abonnenter ska kunna spärra sitt abonnemang från att kunna ringa upp vissa nummer och samtal. De ska också kunna spärra sitt abonnemang mot betal-sms.
  • en anslutning ska kunna spärras när räkningen överskrider enkreditgräns som abonnenten har bestämt.

Spärrtjänsterna ska vara avgiftsfria för abonnenten. En spärr får aldrig innebära att det inte går att ringa 112 eller andra avgiftsfria nummer. 

Sidan uppdaterades: