Som operatör är du skyldig att medverka till att förmedla nödkommunikation via nödnumret 112 samt att förmedla den information som krävs för att SOS Alarm ska kunna lokalisera den nödställde.

Vi på PTS har tillsynsansvar över att operatörerna uppfyller skydligheterna. 

Vår tillsyn sker med stöd av reglerna i lagen om elektronisk kommunikation och våra föreskrifter. Vi kan bedriva planlagd tillsyn eller granska operatörer vid behov. 

Lag om elektronisk kommunikation

Föreskrifter om förmedling av nödkommunikation och tillhandahållande av lokaliseringsuppgifter till samhällets alarmeringstjänst

Krav på förmedling av kommunikation och uppgifter för lokalisering 

Du som operatör eller tillhandahållare ansvarar för att skicka rätt Kommun-ID-koder med telefonsamtalen i de fall inget annat avtalats mellan tillhandahållaren och samhällets alarmeringstjänst. En översikt över kommun-ID-koderna finns hos Svenska Informations- och Telekommunikationsstandardiseringen (ITS), i dokument ITS ApG 21.

Kommun-ID-koder (ITS webbplats)

På ITS webbplats finns information om ett antal standarder och tekniska specifikationer kopplat till nödsamtal, 112 och eCall, bland annat ITS ApG 21, ITS ApG 25 och Report ITS 24.

Dokument på ITS webbplats

eCall – automatisk nödkommunikation från bilar

EU har beslutat att alla nya typer av personbilar och lätta lastbilar tillverkade efter 31 mars 2018 ska vara utrustade med systemet eCall. Med eCall i bilen kan 112-samtal skickas automatiskt och kostnadsfritt till SOS-centralen vid en olycka. 

Ett eCall-samtal kan kopplas fram både automatiskt och manuellt och kan tas emot av ordinarie SOS-centraler eller av en SOS-central som speciellt är avsedd för eCall.

Organisationen CEPT ger i en rekommendation vägledning om vilka typer av telefonnummer som kan användas för eCall. 

Rekommendation (17)04 (CEPT:s webbplats)

På EU:s webbplats finns ytterligare information om eCall och aktuell EU-lagstiftning.

112-baserat eCall-nödlarm från din bil

Faktaruta

Ansvaret för samhällets alarmeringstjänst är reglerat i ett alarmeringsavtal mellan SOS Alarm AB och staten. SOS Alarm AB driver på statens uppdrag SOSNöd-centralerna och upprätthåller 112-tjänsten i hela landet.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ansvarar för att följa upp SOS Alarms åtaganden enligt alarmeringsavtalet. De räddnings­tjänst­ansvariga myndigheterna ansvarar för övriga funktioner, som räddnings­tjänst, ambulans- och polisverksamhet.

Relaterad information

Sidan uppdaterades: