En gång per år tilldelar PTS bredbandsstöd till stödmottagare som ska bygga bredband i områden i glesbygd. Stödmottagaren har upp till tre år på sig att genomföra projektet.
- Vi får inte tilldela bredbandsstöd till områden där det redan finns utbyggnadsplaner, befintligt nät eller upptagningsområden för efteranslutningar. Bredbandsstödet ska nämligen stimulera utbyggnaden av bredband där kommersiell utbyggnad inte har fungerat.
- Det är stödmottagaren som har tilldelats pengar från PTS bredbandsstöd som ansvarar för projektet fullt ut gentemot PTS. Om stödmottagaren använder underentreprenörer eller andra i arbetet, är det stödmottagaren som har ansvar för det som utförs av dem. Kontakta alltså stödmottagaren om du har specifika frågor.
Så här går det till när vi tilldelar bredbandsstöd:
- Vi presenterar byggnader som är möjliga att söka i en byggnadsförteckning.
Så skapas byggnadsförteckningen - Vi delfinansierar projekt som möter våra krav på bredbandstöd. Den som har sökt bredbandsstöd har i sin ansökan själv utformat sina projekt utifrån de byggnader som finns i byggnadsförteckningen.
- Den som söker stöd kan välja vilka byggnader som den tar med i ett projekt i ett område. Det betyder att vissa byggnader i ett område kanske inte ingår i projektet.
- Den som söker stöd ansvarar sedan för att genomföra utbyggnaden enligt villkoren för bredbandsstödet.
- PTS ger alltså inte någon i uppdrag att bygga bredbandsinfrastruktur.
- PTS är inte heller med då bredbandsinfrastrukturen byggs.
Du som har fått erbjudande om bredband av en som har tilldelats PTS bredbandsstöd
Erbjudande till skälig anslutningsavgift
Du som bor i en byggnad där en stödmottagare har beviljats bredbandsstöd, ska få ett erbjudande om anslutning till en skälig anslutningsavgift. Intervallet för avgiften finns beskrivet i villkoren för det år som aktören beviljades bredbandsstöd. Avgiften kan alltså variera från år till år.
Du kan beställa bredband i upp till två år efter att aktören har byggt klart
När stödmottagaren har byggt klart kan du beställa bredband till din byggnad i upp till två år efteråt, så kallad efteranslutning. Din avgift för att ansluta kan då vara annorlunda jämfört med det erbjudande som du fick inledningsvis. Men stödmottagaren kan inte ta ut mer i avgift av dig än det som anges som intervall för avgiften det året.
Stödmottagaren kan till exempel ta betalt för tomtschakt, men den totala anslutningsavgiften får inte överstiga maxavgiften i intervallet.
Du behöver inte säga ja till flera erbjudanden
Erbjudandet om att ansluta till bredband kan inkludera flera olika erbjudanden, exempelvis om abonnemang. Sådana ytterligare erbjudanden får inte presenteras för dig som krav för att få ta del av erbjudandet om själva bredbandsanslutningen.
Inget tvång att svara inom orimligt kort tid
Du ska inte heller behöva svara på ett erbjudande om anslutning inom orimligt kort tid.
De här beviljades bredbandsstöd 2024
De här har beviljats bredbandsstöd i ditt område 2024. Se statistik från 2024 års bredbandsstöd.
Bredbandsstöd 2024
Några andra års statistik
Fakta - bredbandsstöd
Måste jag låta någon gräva på min mark?
De markavtal som skrivs är mellan den stödmottagare som fått PTS bredbandsstöd och markägaren. Om det uppstår en tvist mellan de parterna så är det en fråga mellan parterna och ytterst för domstol. PTS är inte en part.
Läs reglerna för marköverlåtelseavtal
Vill du inte ha bredband till ditt hus men har fått frågan av en stödmottagare som ber om tillåtelse om att få gräva på din mark eller på din tomt? Då används i många fall ett markupplåtelseavtal. Sätt dig in i vilka regler som gäller för det.
Stödmottagaren ska skaffa nödvändiga tillstånd
PTS reglerar inte vilken typ av tillstånd eller avtal som krävs i enskilda fall när bredbandsinfrastruktur ska placeras i, på eller över mark på en fastighet. Vi är alltså inte involverade när en aktör vill gräva på din mark.
Ett minimikrav enligt det branschgemensamma konceptet som har namnet Robust fiber är att stödmottagaren ska skaffa samtliga nödvändiga tillstånd.
Brister i markarbeten?
Upplever du att det finns brister i markarbeten ska du i första hand prata med den stödmottagare som fått PTS bredbandsstöd. Den ansvara för och ska se till att utbyggnaden av bredbandsinfrastruktur utförs på korrekt sätt.
Du kan även be om råd av Robust fiber. Dit kan du skicka ett supportärende:
Kontakta oss för supportärenden Robust fiber!
Tips på mer information för dig som markägare
- Ledningskollen underlättar kommunikation mellan ägare av ledningar, kablar och annan infrastruktur
ledningskollen.se
Mer information
- Konsumentverket kan hjälpa dig om du upplever att det tar för lång tid innan du kan ansluta till bredband som du har tecknat kontrakt för.
konsumentverket.se - Det finns allmän information om bredband på pts.se och länkar exempelvis till Telekområdgivarna.
Bredband - Så följer PTS upp de projekt som har tilldelats bredbandsstöd.
Uppföljning och kontroll av bredbandsstöd - På PTS webbplats finns villkoren för respektive års tilldelning av bredbandsstöd.
Fakta - bredbandsstöd
Kontakta oss
Frågor och inspel om PTS bredbandsstöd: bredbandsstod@pts.se
Support om hur du ansöker: PTS portal
Du prenumererar väl på nyhetsbrevet om PTS bredbandsstöd? Scrolla ner till nyhetsbrevet på den här sidan:
Prenumerera på nyheter