I april 2019 antog EU tillgänglighetsdirektivet som ska tillämpas i alla EU:s medlemsländer från den 28 juni 2025. Sverige beslutade den 11 maj 2023 om Lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.
Lagen ställer tillgänglighetskrav på ett antal produkter och tjänster riktade mot konsumenter inom områdena
- elektronisk kommunikation
- bank- och betaltjänster
- e-handel
- e-böcker
- audiovisuell media (tv)
- persontransport.
PTS ansvar
Vi är marknadskontrollmyndighet för samtliga produkter som omfattas av lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Vi får också tillsynsansvar för vissa av tjänsterna som omfattas av lagen:
- elektroniska kommunikationstjänster
- banktjänster
- e-handel.
Vi får också ett visst ansvar för samordning mellan tillsynsmyndigheterna om ett tillsynsärende kan komma att beröra flera myndigheters tillsynsområden.
Vi förbereder sig för det nya uppdraget och kommer att ta fram föreskrifter för bland annat de sektorsspecifika kraven och undantag.
Kontakta oss
Om du har frågor kontakta
Andra myndigheters ansvar
Andra myndigheter som har tillsynsansvar för tillgänglighet enligt lagen:
- Mediemyndigheten för tjänster som ger åtkomst till audiovisuell media
- Konsumentverket och Transportstyrelsen för vissa persontransporttjänster
- Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) för e-böcker.
Vad omfattas av lagen?
Kraven i lagen och förordningen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet omfattar tjänster för konsumenter inom områdena
- elektronisk kommunikation
- bank- och betaltjänster
- e-handelstjänster
- persontransporttjänster
- e-böcker
- audiovisuell media (tv).
Regelverket omfattar också produkter för konsumenter inom kategorierna
- datormaskinvarusystem
- betalningsterminaler
- självbetjäningsterminaler för tjänster enligt ovan
- terminalutrustning för elektroniska kommunikationstjänster
- terminalutrustning för audiovisuella medietjänster
- läsplattor.
Vilka är kraven?
Det finns allmänna krav på alla produkter och tjänster som omfattas av regelverket. Det handlar om att ge information om produktens och tjänstens tillgänglighet på ett tillgängligt sätt. Det handlar också om krav på tillgängligt gränssnitt och funktionell utformning för alla tjänster och produkter. Det finns även krav på stödtjänster som erbjuds i samband med tjänster och produkter.
Det finns också sektorsspecifika krav för både produkter och tjänster inom sektorerna elektronisk kommunikation, e-handel, bank- och betaltjänster, persontransport, tjänster för åtkomst till audiovisuella medietjänster samt för e-böcker.
Kraven i lag och förordning riktar sig till tillverkare, importörer, distributörer och tjänsteleverantörer.
Lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (Riksdagens webbplats)
Undantag från kraven
Det finns undantag från kraven. Om tillgänglighetskraven skulle innebära en oproportionerligt stor börda för aktören eller om de skulle innebära en stor förändring av produktens eller tjänstens grundläggande karaktär så kan det vara skäl för undantag. Om en aktör bedömer att den ska omfattas av undantag så behöver aktören göra en noggrann bedömning av det, dokumentera och spara bedömningen samt meddela myndigheten om detta. Det ställs krav i regelverket på att få göra undantag, dessa bör ni noga ta del av. På digin.nu hittar du samlad information om regelverket.
Vanliga frågor och svar om tillgänglighetslagen
Här kan du ta del av frågor och svar om tillgänglighetslagen som PTS ofta får in. Du kan även vända dig till vår funktionsbrevlåda på tillganglighetslagen@pts.se om du har generella frågor.
Omfattas jag av kraven?
Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (tillgänglighetslagen/LPTT) omfattar produkter och tjänster som riktar sig till konsumenter inom ett antal områden. De produkter och tjänster som omfattas av lagen listas i 3 och 4 §§. Till exempel omfattas elektroniska, kommunikationstjänster, banktjänster och e-handelstjänster. Läs mer nedan om vilka områden som lagen träffar.
Lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (Riksdagens webbplats)
Aktörer som erbjuder någon av de produkter eller tjänster som omfattas ska som regel följa tillgänglighetskraven. PTS är en av tillsynsmyndigheterna för lagen och kan i den rollen inte ge förhandsbesked eller individuell rådgivning till aktörer. Om en aktör omfattas av lagens krav är en bedömning som aktören behöver göra själv. Till stöd för bedömningen har PTS tagit fram ett informationsmaterial där du kan läsa mer om kraven och vilka som berörs. Ta del av materialet nedan.
Hur stor del av en webbplats omfattas av kraven gällande e-handel?
PTS bedömer att det endast är de delar av en webbplats som hör till e-handelstjänsten, som omfattas av tillgänglighetskraven för e-handelstjänster i lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Anledningen till bedömningen är att det är de tjänster som är direkt utpekade i lagen, som ska vara tillgängliga. Nedan kan du läsa mer om vilka kraven för e-handelstjänster är.
Tillgänglighetskrav på e-handelstjänster
Det är upp till varje aktör att bedöma vilka delar som hör till e-handelstjänsten, och bedömningen kan komma att prövas inom PTS tillsyn. Om det finns delar av webbplatsen som omfattas av andra tillgänglighetskrav, så gäller dessa krav fortfarande.
Vilka standarder gäller, när är de på plats och vad gör vi till dess?
Kraven i lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet är funktionella, vilket betyder att de endast anger vilka funktioner som ska vara uppfyllda, inte på vilket sätt. Standarder är ett sätt att uppfylla lagens krav. Kan en aktör visa att aktören följt en, för området, harmoniserad standard så antas aktören ha uppfyllt kraven i lagen. Detta kallas för presumtion om överensstämmelse.
Ett antal standarder förväntas vara harmoniserade för lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. En del av dessa finns redan idag men ska uppdateras. Det är EN 301 549 som handlar om tillgänglig informations och kommunikationsteknik, EN 17161:2019 som handlar om universell utformning, EN 17210 som handlar om byggd miljö. Dessa väntas vara på plats i september 2025. Ytterligare tre standarder ska tillkomma. Dessa är standarder för icke-digital information, för stödtjänster och för nödkommunikation.
Kan PTS ta fram riktlinjer och vägledning för hur jag ska uppfylla kraven?
PTS kan i sin roll som tillsynsmyndighet inte erbjuda individuell vägledning till enskilda aktörer. Vi har dock tagit fram ett informationsmaterial om både tillgänglighetsdirektivet i sig och lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Där kan du läsa mer om vilka kraven är och vilka som är berörda av dem. Du kan också läsa om krav för specifika områden och vilka undantag som finns.
Det finns även fördjupningslänkar och hänvisningar vidare till mer information på andra organisationers webbplatser.
Introduktion till tillgänglighetsdirektivet (Webbplatsen Digin.nu)
För mer information
Digin.nu är en informationswebbplats för frågor och utmaningar kopplat till digital inkludering och tillgänglighet. På Digins webbplats får du en introduktion till EU:s tillgänglighetsdirektiv som genomförs i Sverige av lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.
En introduktion till tillgänglighetsdirektivet på digin.nu