Hur säkerställer man att digitala tjänster fungerar för alla? Det finns inga genvägar, men många vägar in. Här kan du få inspiration och goda exempel på hur olika aktörer har tagit sig an utmaningen – från kravställning till innehållsarbete.

Digital tillgänglighet och offentlig upphandling 

Vem ansvarar för att krav på digital tillgänglighet följs i de digitala tjänster som offentliga aktörer har? Går det att lägga ansvaret på den leverantör som tagit fram tjänsten om något inte är tillgängligt, eller vad gäller? Ilias Bennani, specialist inom digital tillgänglighet på Digg, myndigheten för digital förvaltning, berättar vad du som offentlig aktör behöver känna till om digital tillgänglighet och offentlig upphandling.

Ilias Bennani på Digg pratar om digital tillgänglighet och offentlig upphandling

Tillgänglighet som innovationskraft

Vi intervjuar Stina Biärsjö från Microsoft. Stina arbetar med tillgänglighet i sin roll som Customer Success Manager inom den moderna arbetsplatsen.

Stina Bärsjö på Microsoft pratar om tillgänglighet som innovationskraft

Arbeta tillgängligt som webbredaktör

Varje år granskar Funka tillgängligheten på olika myndigheters startsidor. Myndigheten för tillgängliga mediers startsida var en av dem som placerade sig på förstaplats i Funkas inkluderingsbarometer i år!  Endast sju procent av de offentliga aktörers webbplatser som testats har godkända startsidor.

Martin Strandberg på Myndigheten för tillfängliga medier pratar om att arbeta tillgängligt som webbredaktör

Kartläggningen om digitala samhällshinder

Region Västernorrland, Mittuniversitetet och Digidelnätverket har tillsammans nyligen avslutat en kartläggning om digitala samhällshinder, den är vi nyfikna på att höra mer om!

Terese Raymond på Digidel pratar om kartläggningen om digitala samhällshinder

Tillgänglighet handlar om kunskap

Tyri Asklöf på PRV har jobbat med tillgänglighetsfrågor i tio år. Även om hon märker att människors medvetenhet till ämnet har ökat, saknas fortfarande värdefull kunskap om vad tillgänglighet i grunden handlar om.

Tyri Asklöf på PRV pratar om att tillgänglighet handlar om kunskap

Ett Spotify för alla

Att förse hela världen med musik och podcasts, och samtidigt se till att så många som möjligt oavsett förutsättningar kan ta del av den, är inte en lätt uppgift. Men enligt Shaun Bent på Spotify behöver det inte alltid vara så svårt. Tvärtom, ibland är det de enklaste förändringarna som gör störst skillnad.

Shaun Bent på Spotify pratar om ett Spotify för alla

Bättre tjänst för paketboxar

Alla som e-handlar vill att det ska vara enkelt och bekvämt att ta emot sina beställda varor och det är en viktig anledning till att efterfrågan på leveranser till paketboxar ökar. Samtidigt är inte paketboxar tillgängliga för alla, till exempel om man har en funktionsnedsättning. IBoxen har bland annat samarbetat med Synskadades riksförbund för att öka tillgängligheten i sina tjänster.

Johan Edstav och Markus Trautmann på IBoxen pratar om en bättre tjänst för paketboxar

Undersidor

Digital tillgänglighet och offentlig upphandling

Vem ansvarar för att krav på digital til...

Tillgänglighet som innovationskraft

Vi intervjuar Stina Biärsjö från Microso...

Arbeta tillgängligt som webbredaktör

Varje år granskar Funka tillgängligheten...

Kartläggningen om digitala samhällshinder

Region Västernorrland, Mittuniversitetet...

Tillgänglighet handlar om kunskap

Tyri Asklöf på PRV har jobbat med tillgä...

Ett Spotify för alla

Att förse hela världen med musik och pod...

Bättre tjänst för paketboxar

Alla som e-handlar vill att det ska vara...

Sidan uppdaterades: