De allmänna kraven finns även i bilaga 1 i Förordning om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (pdf).
Fördjupning
- I direktivets bilaga 1 räknas tillgänglighetskraven upp.
- SOU 2021:44 presenterar de fyra principerna i avsnitt 6.1.1.
Digital inkludering
Det centrala här är förstås att produkterna och tjänsterna måste göras tillgängliga. Nyutveckling bör ske enligt principen om universell utformning, alltså utgå från hela den stora variationen av mänskliga förmågor och egenskaper.
Vad detta innebär i praktiken varierar mellan olika typer av produkter och tjänster. Inom varje kategori presenterar filmerna några konkreta exempel.
Många av direktivets tillgänglighetskrav handlar om att webbplatser, appar, tjänster och funktioner av olika slag ska uppfylla följande fyra principer:
Principerna är centrala i relevanta standarder för tillgänglighet. Inte minst Riktlinjer för tillgängligt webbinnehåll (WCAG) och den europeiska standarden EN301549 (tillgänglighetskrav för IKT-produkter och tjänster).
Enligt EU-direktivet kan kraven uppfyllas genom att följa harmoniserade standarder som motsvarar kraven i direktivets bilaga 1. Standarderna håller på att uppdateras för att helt motsvara kraven. Tills uppdateringen av standarderna är klar kan man använda de nuvarande som vägledning.
För de fyra principerna innebär detta EN301549 version 3.2.1 (pdf), som bygger på ca 50 kriterier från WCAG 2.1, samt ytterligare några som går utöver WCAG. Kriterierna finns sammanställda på svenska på webbriktlinjer.se.
En god idé är att även följa de nya krav som den 5 oktober 2023 blev en del av WCAG-standarden (WCAG 2.2) Det kan nämligen förväntas att dessa krav kommer att finnas med i nästa version av EN301549.
Sju av kraven på tjänster i tillgänglighetsdirektivets bilaga 1 gäller just att uppfylla de fyra principerna:
De allmänna kraven finns även i bilaga 1 i Förordning om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (pdf).
Tjänster ska kunna användas av personer med funktionsnedsättning. Detta säkerställs genom att:
Det finns även branschspecifika krav (kallas ibland krav på specifika tjänster) som träffar vissa tjänster – till exempel tillgänglighetskrav för banktjänster, tillgänglighetskrav för e-handel och tillgänglighetskrav för elektronisk kommunikation.
I direktivets bilaga 1 räknas allmänna krav på tjänster upp i avsnitt III.
De som har jobbat med DOS-lagen – alltså digital offentlig service – kommer att känna igen sig, för det är samma fyra grundprinciper nu.
Gränssnitt och innehåll ska vara:
Det här är också de fyra principer som i standarden WCAG översätts till ca 50 kontrollpunkter som börjar bli ganska välkända hos oss som jobbar med webb. Den europeiska standarden EN301549 hänvisar bland annat till WCAG-kriterierna, och sannolikt kommer dessa att utgöra grunden även framöver.
Det handlar om att koda korrekt så att skärmarna kan läsas upp korrekt av skärmläsare, att vara tydlig med rubriker och sidtitlar, att ge tydliga instruktioner och felmeddelanden i formulär, och mycket annat.
Hur mycket arbete som krävs för att göra en app eller webbplats godkänd varierar. Det kan handla om allt från några arbetsdagar till flera år. En utredning av det här pekade på någonstans mellan 100 och 1000 timmar.
Förenklad beskrivning av krav på användargränssnitt som gäller alla produkter som omfattas:
Det finns även krav på dokumentation som sitter på produkten eller som distribueras separat, krav på stödtjänster och branschspecifika krav.
I direktivets bilaga 1 räknas dessa krav upp under avsnitt I punkt 2. Avsnitt III punkt a hänvisar till samma krav för produkter som används vid tillhandahållande av tjänster. Bankdosor är exempel på produkt som används för att tillhandahålla tjänst som omfattas av denna reglering. Hemma-router är ett annat exempel.
För instruktioner som sitter på produkter som visar hur de ska användas gäller bland annat att de måste vara möjliga att uppfatta (inte bara med ett sinne). De måste presenteras begripligt, och eventuell text måste vara läsbar (till exempel ha god kontrast).
De kraven gäller även för dokumentation som finns separat. Om du till exempel har en bruksanvisning på webben måste alla bilder ha alt-texter. Dokumentationen ska även beskriva både eventuella tillgänglighetsfunktioner och vilka hjälpmedel produkten testats med.
Det är till och med så att det finns tillgänglighetskrav för information som ges på förpackningar, om hanteringen av förpackningen.
Stödtjänster är främst kundtjänst, men även till exempel utbildningar om de digitala tjänsterna och produkterna.
Stödtjänster måste kunna informera om produktens eller tjänstens tillgänglighet och hur den fungerar med hjälpmedel.
Stödtjänsten ska kunna kontaktas via tillgängliga kommunikationssätt. Stödtjänstens digitala kanaler behöver förstås uppfylla tillgänglighetskraven för sådana kanaler, och det kan eventuellt även vara nödvändigt att personalen lär sig vad som gäller när de blir kontaktade via samtalsförmedlande tjänster (såsom teckenspråkstolk via bildtelefoni.net).
EU-direktivets bilaga 1 räknar upp de formella kraven, men lämnar en hel del utrymme för olika tolkningar. Tanken är att standarder ska vara lättare att tillämpa och dessutom kunna förändras vid behov.
Följande standarder finns redan idag. Men var medveten om att de ska uppdateras för att fullt ut motsvara de formella kraven och kompletteras med fler standarder (om bland annat supporttjänster och produktinformation). Ni behöver alltså följa utvecklingen!