Krav för att släppas ut på EU:s marknad

  • Rutiner för att uppfylla alla tillgänglighetskrav.
  • Granska och dokumentera hur kraven uppfylls (eller varför undantag krävs).
  • För produkter krävs en så kallad EU-försäkran. Det är ett formellt dokument som bland annat måste ange tillverkarens kontaktuppgifter, och eventuell importör. När alla formalia är uppfyllda ska produkten ha en CE-märkning.

Krav på produkter berör både tillverkare, importörer, distributörer och “bemyndigade företrädare”. Krav på tjänster gäller framförallt tjänsteleverantören, men när det gäller e-böcker kan det även beröra förlaget.

Krav efter lansering

  • Ni måste kunna lämna dokumentationen till myndigheterna, om de begär det, i minst fem år.
  • Ni ska också omedelbart åtgärda eller dra tillbaka produkten eller tjänsten om det finns tecken på att den inte längre klarar kraven, och meddela myndigheterna.
  • Och föra register över produkter som brister, och eventuella klagomål.

Tillverkares skyldigheter

Förutom tillgänglighetskraven ställer lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, en del allmänna administrativa krav. Några av kraven gäller specifikt för tillverkare av produkter som omfattas. På den här sidan beskrivs dessa krav under följande rubriker:

  • Innan en produkt får släppas ut på marknaden.
  • När produkten finns på marknaden.
  • Vissa av skyldigheterna kan delegeras.
  • Mer detaljerade krav kommer.

Innan en produkt får släppas ut på marknaden

För att en tillverkare ska få sälja sina produkter inom EU måste produkterna uppfylla tillgänglighetskraven. Tillverkare ska

  • ha rutiner i produktionen som säkerställer tillgängligheten
  • bedöma tillgängligheten
  • spara teknisk dokumentation som ligger till grund för bedömningen.

Om tillverkaren gjort undantag med stöd i lagen ska de meddela marknadskontrollmyndigheten detta. Dokumentationen ska visa att de krav som inte är uppfyllda skulle innebära en större förändring av den grundläggande karaktären av produkten eller en oproportionerligt stor börda för tillverkaren. Dokumentationen ska sparas och kunna lämnas till marknadskontrollmyndighet på begäran.

Dokumentationskraven gäller inte fullt ut för så kallade mikroföretag (se på innehållet om undantag).

När kraven är uppfyllda ska tillverkaren dessutom

  • upprätta en EU-försäkran om överensstämmelse
  • förse produkten eller dess märkskylt med CE-märkning
  • förse produkten med informationstext som anger:
    - produktens spårbarhet
    - tillverkarens kontaktuppgifter, inklusive firmanamn eller varumärke
    - hur konsumenten ska använda produkten.

EU-kommissionen har generell information om hur en EU-försäkran ska utformas och vad den ska innehålla. Observera att eventuella undantag från tillgänglighetskraven måste redovisas i EU-försäkran.

CE-märkning innebär att tillverkaren ansvarar för att produkten uppfyller tillgänglighetskraven. Läs mer om CE-märkning hos EU-kommissionen.

När produkten finns på marknaden

Om tillverkaren i efterhand får kännedom om att produkten inte uppfyller kraven så måste de ge detaljerad information om detta till marknadskontrollmyndigheter i alla EU-länder där produkten tillhandahålls. De ska också omedelbart åtgärda bristerna, alternativt dra tillbaka produkten. Tillverkaren ska också föra register över klagomål som inkommit beträffande tillgänglighetskraven.

Lagen kräver att tillverkare samarbetar med behöriga myndigheter om de åtgärder som ska vidtas för att  tillgänglighetskraven ska uppfyllas. Tillverkare ska ge myndigheterna åtkomst till dokumentation, informera om varifrån produkter kommit eller levererats till, eller på annat sätt samarbeta för att se till att tillgänglighetskraven uppfylls.

Vissa av skyldigheterna kan delegeras

Tillverkaren får genom skriftlig fullmakt utse en representant som ska utföra vissa av sina uppgifter.  Men det går inte att delegera riktigt allt. Till exempel inte ansvaret för rutiner som säkerställer tillgänglighetskraven, eller att upprätta den tekniska dokumentationen.

En sådan representant måste vara etablerad inom unionen. Om en distributör eller importör utses som representant så ska denna både utföra de delegerade uppgifterna och de skyldigheter som gäller för importörer och distributörer.

Representanten kallas i direktivet för “bemyndigad företrädare”.

Mer detaljerade krav kommer

Observera att det förväntas komma föreskrifter och standarder som förtydligar kraven på tillverkare, till exempel vad gäller innehåll och utformning av information.

Du kan läsa mer under rubriken Vad händer framöver?.

Fördjupning kring tillverkares skyldigheter

Importörers och distributörers skyldigheter

Förutom tillgänglighetskraven ställer lagen en del administrativa krav. Några av kraven är särskilt relevanta för distributörer och importörer av produkter som omfattas.

Skillnaden mellan distributör och importör

Om andra än tillverkaren säljer produkten på EU-marknaden räknas de som distributörer, förutom om produkten kommer från ett land utanför EU – då de istället räknas som importörer.

Gemensamma krav

För att få säljas inom EU måste produkter som omfattas av lagen uppfylla tillgänglighetskraven. Både importörer och distributörer har ett ansvar att kontrollera att kraven för tillverkare är uppfyllda. Bland annat se till att produkten har en korrekt CE-märkning. Om kraven inte uppfylls måste de meddela Post- och telestyrelsen samt se till att tillverkaren också får veta det. De måste också säkerställa att inte kraven slutar uppfyllas under lagring eller transport av produkten.

Särskilda krav på importörer

Importörer ska dessutom lägga till sina egna kontaktuppgifter (utöver tillverkarens) och information om användning av produkten (bruksanvisning och säkerhetsföreskrifter) på ett språk som användaren kan förväntas förstå.

Särskilda krav vid ändring på produkt eller varumärke

Den som säljer produkten under eget varumärke eller som i efterhand ändrar på produkten på ett sätt som kan påverka tillgänglighetskraven övertar själv ansvaret för tillverkarens skyldigheter.

När brister upptäcks

Om en importör eller distributör i efterhand får kännedom om att produkten inte uppfyller kraven så måste den ge detaljerad information om detta till marknadskontrollmyndigheter i alla EU-länder där produkten tillhandahålls. De måste också se till att omedelbart åtgärda bristerna, alternativt dra tillbaka produkten. De ska också föra register över produkter som brister och klagomål som inkommit beträffande tillgänglighetskraven.

Lagen kräver att importörer och distributörer samarbetar med behöriga myndigheter. Till exempel genom att ge dem åtkomst till dokumentation, informera om vilka de fått produkter från eller levererat produkter till, eller på annat sätt medverka till att tillgänglighetskraven uppfylls.

Observera att det förväntas komma föreskrifter och standarder som till exempel förtydligar hur informationstext kan utformas när den sitter på produkter eller bifogas i produktdokumentation.

Läs mer under rubriken Vad händer framöver?.

Fördjupning kring Importörers och distributörers skyldigheter

Tjänsteleverantörers skyldigheter

Förutom tillgänglighetskraven ställer lagen en del administrativa krav. Några av kraven är särskilt relevanta för tjänsteleverantörer.

Vem är tjänsteleverantör?

Den som tillhandahåller eller erbjuder sig att tillhandahålla en tjänst som omfattas av direktivet är tjänsteleverantör.

Observera att dessa tjänster kan vara väldigt olika. Några exempel:

  • webbplatser och appar som till exempel en e-handel eller en internetbank
  • kommunikationstjänster såsom abonnemang på telefoni eller bredband
  • hårdvara som utgör en del av tjänst som omfattas av direktivet, till exempel router till bredbandsabonnemang.

Grundläggande krav

För att en tjänst som omfattas av direktivet ska få erbjudas inom EU måste tjänsteleverantören fortlöpande se till att den uppfyller alla relevanta tillgänglighetskrav.

Tjänsteleverantören ska också dokumentera hur tillgänglighetskraven uppfylls. Information om detta ska följa med tjänsten. Det kan komma formkrav för sådan information i framtida föreskrifter.

Det finns vissa övergångsbestämmelser som du kan läsa om under rubriken Hur bråttom är det?

Observera att det förväntas komma föreskrifter som förtydligar kraven.

När brister upptäcks

Om en tjänsteleverantör får kännedom om att tjänsten inte uppfyller kraven så måste den omedelbart ge detaljerade uppgifter om den bristande överensstämmelsen och vilka åtgärder som har gjorts, till tillsynsmyndigheter i alla EU-länder där tjänsten tillhandahålls. Den måste också se till att åtgärda bristerna.

Lagen kräver att tjänsteleverantören samarbetar med behöriga tillsynsmyndigheter. Till exempel genom att ge dem åtkomst till dokumentation, eller på annat sätt medverka till att tillgänglighetskraven uppfylls.

Fördjupning kring tjänsteleverantörers skyldigheter

  • Direktivets kapitel IV beskriver tjänsteleverantörers skyldigheter.
  • Ett sätt att säkerställa rutiner för att uppfylla tillgänglighetskraven kan vara att följa EN 17161:2019 Universell utformning – tillgänglighet genom universell utformning för produkter, varor och tjänster – utvidgar spektrumet användare. Den standarden beskrivs på en egen sida.

Fördjupning kring administrativa krav

Sidan uppdaterades: