Anropssignal
Alla fartyg ska ha en anropssignal som används vid talkommunikation över radio.
Vi på PTS tilldelar anropssignal för fritidsbåtar som inte behöver registreras hos Transportstyrelsen. Vi gör detta i samband med att vi utfärdar radiotillståndet. Du kan behålla anropssignalen när du byter fartyg.
Fartyg som ska registreras hos Transportstyrelsen tilldelas anropssignal av Transportstyrelsen. Det gäller fritidsbåtar som är minst 15 meter långa samt fartyg som används yrkesmässigt.
Nödanrop med DSC och MMSI-nummer
VHF-radion använder tekniken DSC (Digital Selective Call) och en ”nödknapp” som med ett tryck skickar ut ett nödanrop samt ditt fartygs identitet och position.
För att fartyget ska kunna positioneras automatiskt krävs att VHF-utrustningen har en inbyggd GPS-mottagare eller är ansluten till en sådan.
För att nödknappen ska fungera krävs också att du programmerar in MMSI-numret i utrustningen. Glöm alltså inte att ansöka om ett MMSI-nummer i samband med att du ansöker om tillstånd för båtradio hos oss.
Vi tilldelar endast ett MMSI-nummer per fartyg. Detta använder du för alla utrustningar som kräver ett MMSI-nummer. Det är vanligt att MMSI-numret följer med från den tidigare ägaren i samband med försäljning och följer på så sätt med fartyget. Det är mycket viktigt att två fartyg inte använder samma MMSI.
Nödradiosändare (EPIRB och PLB)
Emergency Position Indication Radio Beacon (EPIRB) är en nödradiosändare som aktiveras automatiskt eller manuellt. Sändaren skickar med jämna mellanrum en kort signal på frekvensen 406,0 MHz. Signalen innehåller information om identiteten på fartyget den hör till och uppfattas av ett satellitsystem (Cospas/Sarsat) som kan positionera nödradiosändaren och larma sjöräddningen.
Om det finns EPIRB ombord på fartyget ska radiotillståndet inkludera information om detta. Utrustningen i sig behöver inte radiotillstånd.
PLB (personal location beacon) är en nödsändare för personligt bruk.
Du ska registrera uppgifter om EPIRB och PLB hos Sjöräddningscentralen, JRCC.
Registrering av nödsändare (Sjöfartsverkets webbplats)
Positionering med AIS (Automatic Identification System)
AIS gör det möjligt att identifiera och följa fartygs rörelser och består av en GPS-mottagare och en radiosändare på VHF-bandet. AIS-utrustning på fartyg eller båt behöver också tillstånd från oss. Ange att du har sådan utrustning när du ansöker om radiotillståndet.
AIS-information finns tillgänglig på flera webbplatser, till exempel på Marine Traffic.
GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System)
Fartyg som bedriver internationell sjöfart (så kallade SOLAS-fartyg) är skyldiga att ha GMDSS-kommunikationsutrustning. GMDSS är ett globalt system som ska säkerställa att alla fartyg i nöd ska kunna nå en landbaserad radiostation minst på två sätt med ett nödmeddelande.
För att det ska fungera finns dels krav på vilken utrustning som ska finnas ombord, dels krav på vilken kunskap radioanvändaren ska ha. Utrustningskraven styrs av i vilka områden fartyget ska röra sig.