Du som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster som kräver tillgång till nummerresurser kan ansöka om nummertillstånd hos oss.

Den som vill använda nummer ur en nationell nummerplan behöver ha ett tillstånd från oss på PTS. Nummer är en begränsad resurs. För att alla som behöver nummerresurser ska få det är det viktigt att operatörer och tillhandahållare använder de resurser vi tilldelat effektivt.

Vi tilldelar nummer till operatören. Om du är abonnent får du ditt abonnentnummer av din operatör. Vi tillämpar några principer när vi tilldelar nummer: 

  • Vi tilldelar främst nummer med en nummerlängd av en inledande nolla plus 9 siffror (nationellt prefix (0) + abonnentnummer). 
  • Vi tilldelar nummer i block om 100, 1 000, 10 000 eller 100 000 nummer, beroende på vilken typ av nummerserie det gäller.
  • När det gäller nummer för nummerupplysning (118 XYZ) och nationella företagsnummer (90 XYZ) tilldelar vi också enstaka nummer.

Ta del av vår vägledning för ansökan om tillstånd för användning av nummerresurser ur telefoninummerplanen, inklusive operatörsprefix. 

Ansök om nummerresurser via vår e-tjänst

Använd i första hand vår e-tjänst för att ansöka om nummerresurser. I e-tjänsten kan du ansöka om, överlåta eller lämna tillbaka nummerresurser ur telefoninummerplanen (E.164-nummer) samt operatörsprefix och nationella företagsnummer ur 90-serien.  

Ansök om nummerresurser (e-tjänst)

E-tjänsten kräver att du identifierar dig med e-legitimation (BankID eller Freja eID).  För att kunna använda e-tjänsten måste ditt företag också vara anmält till oss och ha angett en kontaktperson (med person­nummer). Kontaktpersonen ska kunna identifiera sig i e-tjänsten.

Om du inte vill eller kan använda vår e-tjänst kan du använda någon av våra blanketter för att ansöka om nummerresurser. 

Om du vill ansöka om nummerresurser ur tekniska planer finns mer information på vår webbplats.

Nummerresurser ur tekniska planer

Lämna tillbaka eller överlåt nummertillstånd

Använd i första hand vår e-tjänst för ansökan om nummertillstånd för att lämna tillbaka nummertillståndet eller för att ansöka om att överlåta nummertillståndet. 

Ansök om nummerresurser (e-tjänst)

Om du inte kan eller vill använda e-tjänsten kan du använda vår blankett. 

Sök i nummerplanerna

I vår e-tjänst kan du söka i de olika nummerplanerna. Du kan filtrera på exempelvis tilldelade respektive lediga nummerresurser och se aktuell status. Det finns också möjlighet att exportera resultaten från dina sökningar till exempelvis Excel. 

Sök i nummerplan (e-tjänst)

Detta betyder statusen när du söker i nummerplanerna

Ledig: Nummerresursen är tillgänglig för ansökan.

Belagd: Vi kan inte tilldela nummerresursen på grund av att den antingen är spärrad eller planerad eller öppnad för en specifik tillämpning som är beslutad i telefoninummerplanen eller i teknisk plan.

Vilande: Nummerresursen är återlämnad, och ska ligga oanvänd under en period innan vi kan tilldela den igen. Vilandeperioden är normalt ett halvår (1 år för tekniska koder)

Tilldelad: En aktör har fått tillstånd från oss att använda nummerresursen.

Reserverad: Allokerad nummerresurs som vi kan öppna och därmed göra tillgänglig för aktörer att ansöka om. 

Du behöver normalt vara anmäld till oss för att få nummerresurser innan du erbjuder tjänster till allmänheten

Som huvudregel behöver du vara anmäld till oss enligt lagen om elektronisk kommunikation för att få nummerresurser innan du erbjuder tjänster till allmänheten. 

Anmälningsplikt

E-tjänst för att administrera ditt konto

För att kunna använda e-tjänster för nummer som kräver behörighet måste ditt företag vara anmält till oss och ha en kontaktperson. Kontaktpersonen ska kunna identifiera sig i e-tjänsten.

Vår e-tjänst för att administrera företags konton gör det möjligt för en administratör att lägga till, ändra eller ta bort användare som kan företräda företaget och ansöka om nummerresurser. 

Administrera konto (e-tjänst)

Sidan uppdaterades: