Telefoni

Det finns i dag cirka tolv miljoner mobil­abonnemang och nästan fyra miljoner fasta teleabonnemang i Sverige.

Genrebild

En del av PTS arbete är att kontrollera teleoperatörerna och se till att konkurrensen på telefonimarknaden fungerar bra.

En välfungerande marknad ger konsumenterna bra tjänster till en rimlig kostnad.

" " Täckning

Information om täckning.

" " Fast telefoni

Information om fast telefoni.

" " Mobiltelefon utomlands

Vad bör du tänka på när du använder mobiltelefonen utomlands?

" " Konsumentfrågor

Vilka konsumentfrågor hanterar PTS?

Nyheter

Pandemieffekt i konsumentklagomålen

Den pågående pandemin har på olika sätt visat hur viktigt det är med en bra och säker uppkoppling. Detta syns när PTS sammanställer de inkomna konsumentklagomålen.

6 april 2021


Ny mall för avtalssammanfattning träder i kraft

Nu ska EU-kommissionens regler om avtalssammanfattning börja tillämpas av tillhandahållare av allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster.

21 december 2020


PTS utreder Telias information om villkorsändringar

PTS granskar hur Telia och Halebop informerar kunder vid ändringar av villkor.

19 oktober 2020


Dokument

Cybersäkerhet i Sverige - i skuggan av en pandemi

Denna rapport syftar till att presentera lärdomar dragna utifrån hur covid-19-pandemin har påverkat Sveriges cybersäkerhet och att lämna rekommendationer för hur det går att förbereda sig inom cybersäkerhetsområdet inför en ny stor kris. Rapporten är framtagen av Försvarets radioanstalt (FRA), Försvarsmakten, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Polismyndigheten, Post- och telestyrelsen (PTS) samt Säkerhetspolisen, inom ramen för det nyinrättade nationella cybersäkerhetscentret.

16 april 2021