Som privatperson – ring bara om du måste
Ring bara om du måste under en pågående kris eller störning. Så här bör du agera:
- Avlasta mobilnäten. Ring bara med mobilen om du måste.
- Avvakta. Om du har svårt att komma fram – vänta en stund. Upprepade uppringningar kan belasta näten ytterligare.
- Kommunicera över internet. Meddelanden över internet belastar mobilnäten mindre. Försök därför använda alternativa meddelandetjänster om du kan.
Mobiltäckningen påverkas av strömavbrott
Mobilbasstationer behöver ström för att kunna fungera. Därför påverkas mobiltäckningen även av strömavbrott.
Vid ett strömavbrott kan du tänka på att
- inte flytta din fasta internetbaserade verksamhet till mobilen för då kan det bli för mycket att göra för de basstationer som fortfarande är i drift, och batterierna räcker inte lika länge om belastningen blir mycket högre än normalt.
- endast använd mobiltelefonen till det nödvändigaste.
Att kunna ringa 112 vid störning
Så länge någon operatörs nät fungerar går det att ringa 112. Om det inte fungerar att ringa 112 prova att
- stänga av och sätta på telefonen
- ta ut SIM-kortet ur telefonen.
Om telefonin inte fungerar alls – kontakta din kommun
Om alla operatörers nät är nere kan kommunen ordna så kallade trygghetspunkter på vissa utpekade platser. Vid dessa kan du ringa. På många håll i landet används brandstationer som trygghetspunkter.
Operatörerna ansvarar för att näten och tjänsterna fungerar
Som operatör är ni
- ansvariga för att nät och tjänster fungerar.
- skyldiga att rapportera omfattande störningar eller avbrott i era nät till oss på PTS.