Vi har olika roller och ansvar när det gäller att förbereda för fungerande elektronisk kommunikation och post, vid kris och höjd beredskap. Som beredskaps- och sektorsansvarigmyndighet har vi på PTS en roll, som operatör har du en, och slutanvändare av elektronisk kommunikation och post har du en annan.

PTS arbetar bland annat med planering tillsammans med privata aktörer och andra myndigheter. Vi genomför övningar och utbildningar med operatörer och företag för kris och höjd beredskap. Vi granskar även att aktörer följer lagens krav. Operatörer och företag inom sektorn ansvarar för att näten och tjänsterna fungerar. Som slutanvändare i form av en organisation som använder elektroniska kommunikationsjänster och post behöver ni se till att kravställa och följa upp att ni får era behov tillgodosedda. Som privatperson ansvarar du för att förbereda dig för hur du gör när internet eller telefoni inte fungerar.

Totalförsvaret

Totalförsvaret inkluderar både militärt och civilt försvar. Med civilt försvar menas den verksamhet som statliga myndigheter, kommuner och landsting samt enskilda, företag, föreningar med flera vidtar i fredstid för att göra det möjligt för samhället att hantera situationer då beredskapen höjs.

PTS ansvar – beredskapsektorn elektronisk kommunikation och post 

Vi är sektorsansvarig myndighet för sektorn elektronisk kommunikation och post. Vårt ansvar är att sektorn ska ha en god förmåga att kunna hantera såväl fredstida kriser som höjd beredskap. Som sektorsansvarig myndighet ska vi

  • leda arbetet med att samordna åtgärder både inför och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap
  • ta ett särskilt ansvar för att driva på arbetet inom vår beredskapssektor
  • stödja beredskapsmyndigheterna
  • verka för att samordning sker med andra aktörer.

I beredskapssektorn elektroniska kommunikationer och post ingår Myndigheten förs samhällsskydd och beredskap (MSB), Svenska kraftnät, Trafikverket.

Totalförsvarets sektorsområden Strukturreform av krisberedskap och civilt försvar (MSB:s webbplats)

Exempel på PTS beredskapsarbete

Vi stöttar operatörer och företag för att elektroniska kommunikationer och post ska fungera även vid kris och höjd beredskap.

Det gör vi bland annat genom:

  • Planeringsarbete med privata aktörer och andra myndigheter
  • Funktionen tjänsteman i bredskap (TiB) som ska upptäcka, verifiera, larma och informera vid allvarliga kriser. Vår TiB är bemannad dygnet runt 365 dagar om året.
  • Utbildningar och övningar för att stärka förmågan att hantera svåra påfrestningar i samhället, upprätthålla samhällsviktig och totalförsvarsviktig verksamhet och stärka förmågan till samverkan och samordning. Vi genomför till exempel en återkommande sektorsövning som heter Telö. Tillsammans med Energiföretagen erbjuder vi även en kurs i krishantering.
  • Ansvarar för Nationella telesamverkansgruppen (NTSG), en samverkansgrupp mellan näringsliv och offentlig sektor som hanterar kriser och störningar inom elektroniska kommunikationer.
  • Kontinuerligt arbete för att stärka robusthet och tålighet i näten. Vi har till exempel möjlighet att finansiera åtgärder som stärker infrastrukturen.
  • Risk- och sårbarhetsanalyser där vi identifierar och utvärderar risker och sårbarheter i vår egen verksamhet och inom vårt ansvarsområde i beredskapssektorn.
  • Totalförvarsåtgärder i samverkan med sektorns aktörer, Försvarsmakten och myndigheter på central och regional nivå. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har i uppdrag att samordna planeringen på central nivå.

PTS utbildnings- och övningsstrategi för krisberedskap och totalförsvar 2022-2026

Utbildningar i krishantering (Energiföretagens webbplats)

Nationella telesamverkansgruppen (NTSG webbplats)

Operatörers ansvar – fungerande nät och tjänster

Som operatörer ska ni vid kris och höjd beredskap kunna fortsätta driva er verksamhet och så långt som möjligt tillhandahålla ordinarie tjänster. Era tjänster ska ha en grundläggande nivå av säkerhet, oavsett strömavbrott eller andra påfrestningar.  Ett viktigt område är att säkra personalförsörjningen. Där bör fokus ligga på krigsorganisation och personalplanering. 

Följ PTS föreskrifter om säkerhet i nät och tjänster

I våra föreskrifter och allmänna råd om säkerhet i nät och tjänster (PTSFS 2022:11) hittar ni de krav vi ställer på er operatörer.

Enligt våra säkerhetsregler behöver ni bland annat 

  • vidta åtgärder relaterade till reservkraft och redundans
  • ha rutiner för incidenthantering och kontinuitetsplanering
  • genomföra riskanalyser för olika typer av hot och vidta skyddsåtgärder som behövs för att hantera riskerna.

PTS föreskrifter och allmänna råd om säkerhet i nät och tjänster (PTSFS 2022:11)

Gör en plan för att krigsplacera er personal 

Gör en plan för att kunna krigsplacera er personal, så att ni kan bedriva verksamhet vid höjd beredskap. Följ vår checklista för att underlätta personalplaneringen inför höjd beredskap.

Personalplanering inför höjd beredskap

Organisationer och verksamheter – ställ verksamhetsspecifika krav

Verksamheter, organisationer och företag, ansvarar själva för att tillgodose specifika krav på robusthet som går utöver grundläggande nivå. Ett sjukhus behöver till exempel själva betala för att säkerställa skydd som lever upp till verksamhetens specifika krav.

Läs gärna mer i vår vägledning som vi tagit fram för att stödja organisationer i arbetet med att identifiera och tillgodose behov av säkerhet vid inköp och användning av elektronisk kommunikation. 

Säkra elektroniska kommunikationstjänster – vägledning till organisationer 

Privatpersoners ansvar – förbered dig och ha flera lösningar

Som privatperson är det viktigt att du är förberedd om internet eller telefoni inte fungerar. Förbered dig så här:

  • Ha gärna olika abonnemang i en familj. Bara för att en operatör drabbats så är det inte säkert att samtliga aktörer har störningar.
  • Så länge någon operatörs nät fungerar i området går det att nå nödnumret 112. Du kan även testa att plocka ut SIM-kortet innan du ringer.
  • Se till att ha en laddad powerbank hemma så att du kan ladda din telefon även vid ett strömavbrott
  • Om det blir ett strömavbrott så är det bra om du endast använder mobiltelefonen till det nödvändigaste.
Sidan uppdaterades: