Personer som ska delta i säkerhetskänslig verksamhet ska genomgå en säkerhetsprövning innan de börjar arbeta i verksamheten.

Prövningen omfattar en grundutredning samt i vissa fall registerkontroll och särskild personutredning hos Säkerhetspolisen.

Syftet med säkerhetsprövningen är att bedöma om den anställda eller den som på annat sätt deltar i verksamheten är pålitlig ur säkerhetssynpunkt och lojal mot säkerhetsskyddslagens intressen. Ett annat syfte är att utreda eventuella sårbarheter som skulle kunna göra att personen hamnar i en utsatt situation och blir sårbar för yttre påtryckningar.

Genomför säkerhetsprövning innan anställning eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet

Som verksamhetsutövare ska ni genomföra en säkerhetsprövning innan anställningen eller deltagandet i den säkerhetskänsliga verksamheten påbörjas. Säkerhetsprövningen innefattar en grundutredning och i vissa fall en registerkontroll och särskild personutredning.

Det är alltid ni själva som verksamhetsutövare som beslutar om en person ska anställas efter genomförd säkerhetsprövning. Beslutet tas inte av PTS eller Säkerhetspolisen.

Ni ansvarar för att genomföra säkerhetsprövningen av er personal och ansvarar även för att personal hos era leverantörer säkerhetsprövas.

Inom ramen för säkerhetsprövningen ska ni genomföra en säkerhetsprövningsintervju samt inhämta till exempel betyg, intyg och referenser, i den omfattning som följer av säkerhetsskyddslagen.

Ni ansvarar även för att ansöka om registerkontroll och särskild personutredning hos Säkerhetspolisen genom framställan via oss på PTS. Verksamhetsutövare som står under kommunalt eller regionalt rättsligt bestämmande inflytande ska vända sig till sin kommun eller region för framställan om registerkontroll.

Börja arbetet med säkerhetsprövningen i god tid eftersom prövningen ska vara klar innan den anställda kan delta i den säkerhetskänsliga verksamheten.

Ni ska följa upp säkerhetsprövningen

Ni ansvarar för att följa upp säkerhetsprövningen under den tid som deltagandet i den säkerhetskänsliga verksamheten pågår. Det innebär att ni fortlöpande under anställningen eller deltagandet ska bedöma den anställdes pålitlighet, lojalitet och sårbarheter. Detta innefattar också att hålla er uppdaterade om förändrade förhållanden hos den anställde, till exempel om äktenskap upplösts eller samboskap upphört, vilket också Säkerhetspolisen och PTS i vissa fall ska få underrättelse om eftersom det kan påverka genomförd registerkontroll.

Registerkontroll

Registerkontroll kan vara en del av den säkerhetsprövning som ni behöver göra innan en person deltar i säkerhetskänslig verksamhet. Registerkontrollen omfattar uppgifter som hämtas från belastningsregistret, misstankeregistret samt uppgifter som behandlas med stöd av lagen om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område.

Kom ihåg att vi på PTS måste ha fattat beslut om placering av befattning i säkerhetsklass innan ni kan göra en framställan om registerkontroll för en person som ska placeras på befattningen.

Ansök om registerkontroll

Om ansökan gäller placering i säkerhetsklass 3 ska du fylla i en blankett via vår e-tjänst. 

Ansökan om registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen - placering i säkerhetsklass 3

Om ansökan gäller placering i säkerhetsklass 2 ska du använda tre blanketter: 

Ansökan om registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen - placering i säkerhetsklass 2 (Säkerhetspolisen)

Bilaga särskild personutredning för säkerhetsklass 1 och 2 (Säkerhetspolisen)

Upplysning om grundutredning och samtycke till registerkontroll och särskild personutredning

Ansökan för säkerhetsklass 2 ska alltid skickas till oss via post. Adressuppgifter finns längst ned på sidan. 

Anmäl behöriga kontaktpersoner för registerkontroll till oss

De personer hos er som är behöriga att hantera registerkontroller måste vara anmälda till PTS på blanketten Anmälan av kontaktpersoner som är behöriga att hantera registerkontroller.

Anmälan av kontaktpersoner som är behöriga att hantera registerkontroller

Avanmälan eller ändring av den kontrollerades förhållande

När anställningen eller deltagandet i den säkerhetskänsliga verksamheten har upphört ska ni skyndsamt informera oss om att registerkontrollen ska avslutas. Vi vidarebefordrar sedan avanmälan till Säkerhetspolisen. Ni gör avanmälan på blanketten Avanmälan registerkontroll.

Observera att blankettens översta fält ska fyllas in med PTS uppgifter: Organisationsnummer: 202100-4359

Namn: Post- och telestyrelsen

Observera också att blanketten ska undertecknas av PTS, inte av verksamhetsutövaren.

Avanmälan registerkontroll (Säkerhetspolisen)

Detta gäller även för den som är medkontrollerad när äktenskap eller samboförhållanden har upphört och den huvudkontrollerade har en befattning placerad i säkerhetsklass 1 och 2.

Skicka avanmälan till oss via post.

Om ni bedömer att underlaget innehåller uppgifter som skulle orsaka skada för Sveriges säkerhet om de röjs ska ni skicka rapporten till oss med lämpligt säkerhetsskydd.

Kontakta oss

Post- och telestyrelsen (PTS)
Box 6101
102 32 Stockholm

Sidan uppdaterades: