Våra marknadskontroller av produkter med radiokomponenter bidrar till en radiomiljö utan störningar. Vi kontrollerar bland annat att CE-märkning och dokumentation. Vid brister kan du som aktör behöva genomföra frivilliga eller tvingande åtgärder.

Så går en marknadskontroll till

En marknadskontroll, det vill säga tillsyn, genomför vi hos dig som tillverkar, importerar eller distribuerar produkter med radiokomponenter. Om du har en sådan verksamhet har vi bland annat rätt till att

  • få tillträde till lokaler, mark och transportmedel
  • utföra oanmälda inspektioner på plats och fysiska kontroller av produkter
  • kostnadsfritt ta in utrustning för kontroll
  • få den dokumentation och information som vi behöver för kontrollen
  • kräva att ekonomiska aktörer ska vidta lämpliga åtgärder för att få en bristande överensstämmelse att upphöra
  • själv vidta åtgärder
  • kräva att innehåll på webbsidor ska avlägsnas eller en varning ska visas.

Vanligtvis innebär detta att vi hämtar in en produkt du ansvarar för utan kostnad. Vi kan även anonymt köpa en produkt för testning.

Vi kontrollerar produkter enligt plan eller efter anmälan

Vi använder ofta stickprovskontroller och väljer ut produkter som innehåller radiokomponenter enligt vår plan för marknadskontroll. Vi kan också kontrollera en produkt om vi fått in en anmälan eller annan indikation om att en viss produkt inte uppfyller kraven.

Kontrollen brukar bestå av följande steg:

  • visuell kontroll
  • kontroll att CE-märkning och andra märkningar som krävs är korrekta
  • kontroll att det finns en EU-försäkran om överensstämmelse (Declaration of Conformity, DoC)
  • kontroll av bruksanvisning, till exempel att den har rätt innehåll och att den är på svenska eller engelska
  • provning av tekniska specifikationer på testlabb.

Produkten måste uppfylla de tekniska specifikationerna

Vi skickar din produkt för provning av tekniska specifikationer till ett ackrediterat testlabb. Provningen tar cirka fem till sex veckor. När den är klar kontaktar vi dig. Om produkten uppfyller samtliga krav lämnar vi tillbaka den och avslutar ärendet.

Om vi inte har betalat för produkten och den blir skadad eller försämrad på grund av vår kontroll, har du rätt till ersättning. Ersättningen motsvarar inköpspriset för produkten eller ett skäligt belopp om utrustningen fått mindre försämringar. Detta gäller endast om din produkt uppfyller kraven.  

Om produkten inte uppfyller de tekniska kraven behöver du betala för provningskostnaden. Det gäller även om du rättar till bristerna i efterhand.

När vi hittar brister – frivilliga eller tvingande åtgärder

Om vi upptäcker att produkten har brister försöker vi i första hand nå en frivillig överenskommelse. Då har du en begränsad tid på dig att rätta till bristerna. Annars har vi rätt att besluta om tvingande åtgärder.

Frivilliga åtgärder som du kan genomföra

Vilken åtgärd som är nödvändig beror på hur allvarlig bristen är. Om radioutrustningen orsakar skadlig störning kan du behöva ta tillbaka produkten från alla i leveranskedjan eller till och med från slutanvändaren. Vid mindre, administrativa brister räcker det att du åtgärdar dem innan nästa parti produkter når marknaden.

Vi har gärna en dialog med dig om vilken typ av frivillig åtgärd som är lämplig. Ansvaret att se till att alla krav är uppfyllda ligger dock alltid på dig såsom ekonomisk aktör.

Som importör eller distributör kan du överväga att

  • sluta sälja produkten
  • ta tillbaka produkten från återförsäljare
  • ta tillbaka produkten från slutanvändarna.

Du som är distributör ska alltid informera importören eller tillverkaren om en produkt har brister. Du som är importör ska alltid informera tillverkaren om en produkt har brister.

Som importör eller distributör kan du aldrig modifiera produkten. Om du gör det skapar du en ny produkt och blir tillverkare av den.

Som tillverkare kan du överväga att

  • sluta sälja produkten
  • ta tillbaka produkten från återförsäljare
  • ta tillbaka produkten från slutanvändarna
  • korrigera produkter i nästa parti
  • korrigera de produkter som finns i lager

Tvingande åtgärder – när vi inte kan nå en gemensam lösning

Om vi inte kan nå en gemensam uppgörelse fattar vi beslut om tvingande åtgärder som du måste genomföra. Rättar du dig inte efter beslutet (föreläggandet) kan du behöva betala vite. Vid allvarliga brister kan du även tvingas att betala en sanktionsavgift.

Ofta innebär ett föreläggande att produkten inte får säljas på den svenska marknaden förrän du har rättat till bristerna. Vid allvarliga brister kan du behöva hämta in och åtgärda produkter som slutanvändare redan köpt.

Exempel på tvingande åtgärder som vi kan besluta om:

  • förbud att sälja produkten
  • att produkten ska dras tillbaka från återförsäljare
  • att produkten ska hämtas in från slutanvändare
  • att produkten ska förstöras.

Du som ansvarig för produkten står för alla kostnader som uppstår till följd av vårt beslut. Du kan överklaga beslutet. Information om hur du överklagar finns alltid i beslutet.

Samarbete med Tullverket stoppar produkter redan vid gränsen

Det är vanligt att Tullverket stoppar radioutrustning från att föras in i Sverige. Vi granskar då utrustningens administrativa krav och kan förbjuda att den når marknaden. 

De vanligaste felen är att dokumentationen brister, att produkten saknar CE-märkning eller att märkningen inte uppfyller EU:s krav.  

Sidan uppdaterades: