Du som har tillstånd att använda radiosändare kan anmäla störningar till oss. Är du istället användare av radio, tv eller telefoni bör du vända dig till din operatör eller ett serviceföretag.

Anmäl radiostörningar – för dig som har tillstånd för radiosändare

Du som har tillstånd att använda radiosändare kan anmäla störningar till oss. Det gäller till exempel mobiloperatörer, räddningstjänst, bevakningsföretag, transportföretag eller byggföretag.

Innan du anmäler bör du först felsöka din egen utrustning.

Anmälan om radiostörningar (e-tjänst)

Vid störningar kan vi göra en teknisk utredning och vid behov ställa krav på att radioanvändaren som orsakar störningen åtgärdar problemet. 

Råd till dig som använder licensfria radiofrekvenser

Om du använder licensfria radiofrekvenser behöver du inte ha tillstånd från oss. Det gäller exempelvis fjärrkontroller, radiostyrning av leksaker, enklare walkie-talkies, trådlösa högtalare och hörlurar eller trådlösa datanätverk på kontor eller i hem.

De licensfria radiofrekvenserna får användas av alla på lika villkor. Det innebär att det kan förekomma störningar från andra användare på dessa frekvenser.

För viss radioutrustning kan du som användare själv välja en ledig radiofrekvens/kanal vid problem med störningar. Se instruktionerna för din utrustning för mer information om hur du kan göra detta. 

Vi utreder normalt sett inte störningar på licensfria radiofrekvenser. Vi kan göra undantag om störningarna är återkommande och påverkar många användare över en längre tid. Anmäl i sådana fall störningen genom e-tjänsten ovan. 

För dig som är abonnent – vänd dig till din operatör

Om du har problem med din tv, telefoni eller bredband – gör först en egen felsökning. Har du fortfarande problem? Kontakta din operatör. 

Mottagning av radio och tv 

Mottagningsproblem för ljudradio och tv kan ha många olika orsaker.  Vi utreder normalt inte tv-störningar eller störningar på ljudradio. Här kan du läsa mer om mottagningsproblem för ljudradio och tv. 

Dålig mottagning på radion?

Dålig mottagning beror ofta på att du har en radio som har svårt att tekniskt separera eller urskilja de olika radiokanalerna eller att du har en dålig antenn. Vid problem:

  • Använd om möjligt en extern antenn, gärna placerad på hustaket – prova att placera och rikta den för bästa mottagning. 
  • Prova en annan radio. När du ska köpa en ny, be om öppet köp så att du har chans att testa den hemma först. 

Det finns ingen lag som ger rättighet att kunna ta emot radiosändningar från alla kanaler, överallt och med vilken utrustning som helst. Du har själv ett ansvar att se till att du har en radio som ger dig bästa möjlighet att ta emot sändningarna.

Om du behöver mer råd om hur du får bättre mottagning på de radiostationer du vill lyssna på, kontakta programleverantören. Det finns fyra typer av leverantörer av radioutsändningar: 

  • Sveriges radio, så kallad public service som sänds ut till allmänheten av företaget Teracom AB. Teracom har en sida där du kan rapportera mottagningsproblem för radio.
    Rapportera mottagningsproblem (Teracoms webbplats)
  • Kommersiell radio, också kallad reklamradio, sänds av flera olika, fristående företag. Om du har tekniska frågor om reklamradions sändningar, kontakta den reklamradiostation som du vill lyssna på.
  • Närradio, också kallad föreningsradio, är små lokala radiostationer som sänder inom en kommun. Om du har tekniska frågor om närradion, kontakta den närradioförening som finns i din kommun.
  • Tillfällig radio, också kallad evenemangsradio, är små lokala radiostationer som bara sänder under ett visst evenemang. Om du har tekniska frågor om evenemangsradio, kontakta arrangören av det aktuella evenemanget.

Dålig mottagning på din tv?

Du är själv ansvarig för att din tv fungerar och är anpassad för bästa möjliga mottagning. Det finns några saker att tänka på för bättre mottagning av tv-sändningar som du tar emot via antenn: 

  • Du bör ha en antenn placerad utomhus, på rätt höjd och riktad mot den tv-sändare som ger dig bäst mottagning. Inomhusantenner ger svagare mottagning och är mer känsliga för störningar. 
  • Kontrollera antenn och kablar, både utomhus och inomhus. Skadade kablar kan försämra tv-mottagningen. 
  • Användning av antennförstärkare kan innebära fler störningar, så undvik gärna att använda antennförstärkare. 
  • I vissa fall behövs särskilda filter som stoppar oönskade signaler som stör mottagningen. Kontakta ett radio/tv-serviceföretag för råd om filter.
  • Kontakta ett radio/tv-serviceföretag för teknisk hjälp, till exempel med inställningar och antennplacering. 

Om du behöver tekniska råd om hur du bäst kan ta emot de tv-sändningar du vill titta på, kontakta leverantören: 

  • Teracom (för tv via vanlig tv-antenn)
  • satellit-tv-operatören (för tv via parabolantenn),
  • kabel-tv-leverantören (för kabel-tv)
  • din bredbandsleverantör (för tv via bredband).

Du kan få oberoende konsumentrådgivning inom telefoni, tv och bredband hos telekområdgivarna.

Telekområdgivarna

Sidan uppdaterades: