Vi på PTS kontrollerar att postoperatörerna uppfyller de krav som ställs i postlagen och andra regelverk, som har stöd av postlagen. Vi ställer särskilda krav på Postnord, som är utsedd leverantör av den samhällsomfattande posttjänsten.

Postverksamhet ska utifrån postlagen bedrivas så att den

  • tillgodoser rimliga krav på tillförlitlighet
  • upprätthåller avsändarnas och mottagarnas personliga integritet.

Tillsyn på eget initiativ eller efter inkomna klagomål och synpunkter

Vi genomför tillsyn antingen på eget initiativ eller efter inkomna klagomål från allmänheten eller andra aktörer på postmarknaden.

Exempel på tillsyn på vårt egna initiativ kan vara tillsynsbesök hos postoperatörerna.

Vi på PTS genomförde en granskning av hur Postnord under sommaren 2022 skötte utdelning av post runt om i landet. Det är ett exempel på tillsyn efter inkomna klagomål.

Särskilda krav på Postnord

Vi ställer särskilda krav på Postnord, som är utsedd leverantör av den samhällsomfattande posttjänsten.

Det här innebär kraven i stort:

  • Priserna på post ska vara rimliga.
  • Enstaka postförsändelser (brevlådepost) ska befordras till enhetliga priser i hela landet.
  • Prisutvecklingen för enstaka försändelser skickade över natt ska hålla sig inom vissa fastlagda ramar.
  • Postnord ska redovisa uppnådda leveranstider, hur många klagomål som har kommit och hur de har hanterats.

Föreläggande med eller utan vite när postreglerna inte följs

Vi kan meddela förelägganden om en postoperatör agerar i strid med gällande bestämmelser. Föreläggandet innebär att förtaget ska rätta sig och följa reglerna. Föreläggandet kan förenas med vite för att få postoperatören att följa regelverket.

Vi har också möjlighet att ta fram föreskrifter i den utsträckning som framgår av postförordningen.

Mer information

Föreskrifter och allmänna råd (2022:20) om utdelning av post vid tillhandahållandet av samhällsomfattande posttjänst

Postlag (2010:1045)

Postförordning (2010:1049)

Sidan uppdaterades: