Vad används postnummersystemet till?
Postnummer har endast ett syfte – att ge information till personal och sorteringsmaskiner om vart en försändelse ska skickas för att kunna delas ut till rätt mottagare.
Postadressen är inte kopplad till din kommun eller bostadsort
En del företag, myndigheter och privatpersoner använder postnummersystemet för helt andra ändamål. Det kan handla om att söka återförsäljare för produkter och tjänster, för transporter, för att fastställa försäkringspremier eller för annan administrativ indelning av områden.
I många fall kan det vara direkt olämpligt att använda postnummersystemets indelning för andra ändamål än utdelning av postförsändelser. Dels för att indelningen av postnummer förändras, dels för att dessa saknar en direkt koppling till andra geografiska indelningar.
- De enda som kan ansöka om förändringar i postnummersystemet är postoperatörer och kommuner.
- En postoperatör kan ansöka om ändring av postnummer och/eller postort
- Kommuner kan ansöka om förändring av postort - Beslut som rör förändringar av postnummersystemet inklusive beslut om bifall eller avslag av de ansökningar som inkommer till postnummerrådet går inte att överklaga.
Vem ansvarar för postnummersystemet?
Vi har utsett Postnord att ansvara för postnummersystemet. Vid större förändringar måste Postnord få ett godkännande från oss.
För att säkerställa en effektiv förvaltning finns Postnummerrådet som sammanträder ca 3-4 gånger per år. Rådet består av deltagare från Citymail, Fria Postoperatörers Förbund, Lantmäteriet, Postnord, Post- och Telestyrelsen, Svensk Direktreklam och Skatteverket. Postnummerrådet fattar beslut om de större förändringar som genomförs årligen den första helgfria måndagen i mars. Mindre förändringar som berör färre än 50 mottagare kan däremot ske löpande under året.