Skyldighet för kreditinstitut att tillhandahålla kontanttjänster
Enligt lagen ska större kreditinstitut se till att det finns platser att ta ut kontanter och sätta in dagskassor i hela landet.
Reglerna säger att endast en mindre andel av befolkningen får ha ett längre vägavstånd än 25 km till närmaste plats för sådana tjänster. Kreditinstituten behöver inte tillhandahålla tjänsterna i egen regi (t ex på sina bankkontor) utan kan samverka med tredjepartsaktörer för att upprätthålla tillgången till tjänsterna.
Tillsammans med Finansinspektionen granskar PTS att reglerna uppfylls. Om kreditinstituten inte följer reglerna ska PTS meddela Finansinspektionen som kan besluta om rättelse eller sanktionsavgift.
Mer om regleringen
- Enligt reglerna får andelen av befolkningen som har längre än 25 kilometer mellan folkbokföringsadressen och den närmaste platsen för kontantuttag vara högst 0,3%, och 1,22% för dagskasseinsättning.
- Kraven gäller på nationell nivå varför det kan vara sämre täckning på regional eller lokal nivå.
- Reglerna ger ingen rätt för enskilda att ha möjlighet att ta ut kontanter på en viss plats eller att ha som längst 25 km till närmsta plats.
- Regelverket ger inte PTS möjlighet att tvinga fram en fungerande tjänst på en viss plats.
- Såsom regelverket är utformat kan platser försvinna utan att nivåerna på en nationell når en kritisk gräns.
- Så länge marknaden på totalen upprätthåller kraven enligt regelverket ska PTS inte lämna över något ärende till Finansinspektionen.
Grundläggande betaltjänster
Riksdagen har beslutat att alla i samhället ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster till rimliga priser och att det i första hand är marknaden som ska se till att det finns sådana tjänster.
PTS har i uppdrag av regeringen att hjälpa länsstyrelserna i arbetet med att utforma och genomföra regionala stöd- och utvecklingsinsatser för att trygga tillgången till grundläggande betaltjänster på de orter och den landsbygd där inte marknaden uppfyller behovet. Det arbetet görs i samverkan med bland andra Länsstyrelsen i Dalarnas län och Tillväxtverket.
PTS stöttar Länsstyrelserna
Den som upplever problem med att använda de betaltjänster som i dag finns på marknaden kan vända sig till sin länsstyrelse för att få hjälp, eller svar på frågor. Det är de olika länsstyrelserna som ansvarar för att bevaka och följa upp det lokala och regionala behovet vad gäller grundläggande betaltjänster. Länsstyrelserna genomför även olika insatser som bland annat regionala stöd- och utvecklingsinsatser. PTS arbetar med att stötta Länsstyrelserna i detta arbete.
Tanken är att marknaden ska se till att det finns fungerande betaltjänster, men ibland räcker inte marknaden till. Då kan staten gå in och stötta, till exempel med ekonomiskt stöd till betaltjänstombud.