Nyheten publicerades 2024-06-12 Internet och telefoni

PTS granskar att vissa nummer inte syns på fakturor

Avgiftsfria telefonsamtal får inte synas på slutanvändares fakturor. Nu inleder PTS en granskning av hur aktörerna lever upp till kraven.

Huvudregeln är att slutanvändare ska få en specificerad faktura från aktörerna, där det syns vilka samtal som har ringts. Syftet är att man ska kunna kontrollera sina fakturor, till exempel vad gäller kostnaden.

Men när det gäller avgiftsfria samtal, som till exempel kan tillhöra vissa organisationer, får samtalet inte visas på fakturan.

Granskning av de största aktörerna

PTS granskar nu om de fyra största aktörerna på mobilmarknaden lever upp lagkravet om att vissa samtal inte får anges på faktura till slutanvändare. PTS granskning avser mobiltelefonifakturor.

- Vissa av dessa avgiftsfria nummer går till organisationer där det är av yttersta vikt att samtalen inte syns på fakturan. Den uppringande slutanvändaren måste kunna förlita sig på att samtalet förblir hemligt och att inga uppgifter röjs säger Charlotta Garmert chef på enheten för slutanvändarregler.

Tillsynen avser Telia, Tele2, Telenor och Tre.

PTS har nu begärt information om hur respektive bolag säkerställer att avgiftsfria nummer inte får anges på fakturan. Svar ska lämnas till PTS senast den 2 juli 2024. PTS kommer därefter att ta ställning till den vidare hanteringen av tillsynen.

Kontakta oss

PTS presstjänst, 08-678 55 55