Nyheten publicerades 2024-12-18 Internet och telefoni, Digital inkludering
Utmaningar för sårbara grupper när betaltjänster blir digitala
Det finns grupper i samhället som inte kan genomföra betalningar med de vanliga digitala betaltjänsterna. Det visar en studie som Post- och telestyrelsen (PTS) låtit genomföra. För dessa grupper kan problematiken leda till ekonomisk utsatthet.
Under de senaste åren har den geografiska tillgången till betaltjänster över disk kraftigt försämrats, bland annat på grund av avveckling av betaltjänstombud och bankkontor. De huvudsakliga alternativen för att betala räkningar är i dag i de flesta fall digitala och förutsätter att användaren har ett svenskt bankkonto.
PTS har bedömt att det behövs mer information om vilka grupper i samhället som har problem att genomföra betalningar och vilka som skulle kunna ha nytta av en möjlighet att betala räkningar över disk. Myndigheten har därför gett företaget Ramboll i uppdrag att undersöka hur behovet av grundläggande betaltjänster ser ut, vilka grupper som har problem och hur omfattande problemen är – framförallt med fokus på räkningsbetalning.
Betaltjänster kräver förmåga och förutsättningar
Studien visar bland annat att personer som saknar svensk ID-handling, till exempel asylsökande eller gästarbetare, har svårt att få öppna bankkonto vilket gör att det blir svårt att genomföra betalningar. Anledningen till att de nekas bankkonto är att bankerna ofta kräver svenskt personnummer och svensk ID-handling för att få öppna ett konto.
En annan grupp som upplever problem är de med bristande digital kompetens, till exempel vissa personer med funktionsnedsättning eller vissa äldre. Den här gruppen kan ha svårt att genomföra betalningar via de vanliga betaltjänsterna. Därför riskerar de också att bli beroende av hjälp från anhöriga eller måste använda tjänster som innebär en högre kostnad.
Det finns vidare utmaningar för personer som, av olika skäl, föredrar kontanthantering framför digitala tjänster. I den här kategorin finns bland annat personer som lever med skyddad identitet.
Gemensamt för de identifierade grupperna är att de många gånger är ekonomiskt utsatta eller befinner sig i någon form av utanförskap.
Arbete på flera fronter krävs
PTS kommer nu att arbeta vidare utifrån vad som kommit fram i Rambolls undersökning. Vi kan redan nu konstatera att det behövs olika åtgärder av såväl myndigheter som aktörer för att de identifierade grupperna ska få bättre möjligheter att kunna genomföra betalningar. Det handlar bland annat om att fler behöver få tillgång till någon form av betalkonto och att öka den digitala kompetensen. Eventuellt kan det också behövas statligt finansierade lösningar som erbjuder möjligheten att betala räkningar över disk.
- Vi kommer nu tillsammans med Länsstyrelserna att titta på vad vi kan göra för att lösa vissa av problemen, men PTS kommer även att ha en dialog med andra aktörer kring de frågor som ligger utanför våra uppdrag, säger Fredrika Hed Rosén, som samordnar arbetet med grundläggande betaltjänster på PTS. Det är viktigt att det offentliga och det privata samverkar för att lösa de problem som har uppstått på grund av förändringar på marknaden.
Kartläggning av behovet av grundläggande betaltjänster
Kontakta oss
PTS presstjänst, 08-678 55 55