Nyheten publicerades 2025-01-16 Internet och telefoni, Säkerhet och integritet
Tele2 har sett över och ändrat sina rutiner kring registrering av kontantkort
Post- och telestyrelsen (PTS) bedömer att Tele2 har ändrat sina rutiner kring registrering av kontantkort. Därför avslutar PTS sin tillsyn över bolaget
Enligt lagens krav måste operatörer och dess återförsäljare kontrollera identiteten på och registrera användarna när de aktiverar kontantkort. Under 2024 tog PTS emot uppgifter från Polisen som tydde på att Tele2 inte registrerade abonnentuppgifter samt att bolaget även hade registrerat felaktiga abonnentuppgifter.
PTS underrättade därför Tele2 om att myndigheten misstänkte att bolaget inte följer kraven på registrering av kontantkort och tillhörande identitetskontroll enligt lagens krav.
Tele2 har rättat sig
Tele2 har besvarat PTS underrättelse och redogjort för vilka åtgärder som vidtagits och som kommer att vidtas i syfte att leva upp till lagstiftningens krav.
PTS bedömer att Tele2:s vidtagna och planerade åtgärder innebär att bolaget har rättat sig. Myndigheten avslutar därför tillsynen utan ytterligare åtgärder.
PTS kommer dock att fortsätta följa hur operatörerna lever upp till lagens krav på registrering av kontantkort.
Kontakta oss
PTS presstjänst, 08-678 55 55
Registrering av kontantkort
Den som tillhandahåller en förbetald tjänst, som kontantkort, ska enligt reglerna registrera uppgifter om abonnenten och kontrollera abonnentens identitet innan tjänsten aktiveras.
Syftet är att det inte ska gå att ringa eller surfa med oregistrerade och anonyma kontantkort.
Operatörerna har tystnadsplikt enligt lag. De måste skydda alla uppgifter om abonnenterna. Men brottsbekämpande myndigheter kan begära att få ta del av till exempel abonnentens namn, adress och telefonnummer.