Nyheten publicerades 2025-01-29 Internet och telefoni, Digital inkludering

Stora hinder i den digitala vardagen för personer i daglig verksamhet och anpassat boende och skola

Post- och telestyrelsen (PTS) har finansierat en rapport som visar på stora hinder i den digitala vardagen för många personer i daglig verksamhet, anpassat boende och anpassad skola.

Rapporten är framtagen av Begripsam i samarbete med Centrum för Klinisk Forskning (CKF) Dalarna. Den bygger på data från undersökningen Svenskarna med funktionsnedsättning och internet 2023 (SMFOI 2023).

Rapporten visar att de tillfrågade upplever brister i tillgång till digitala verktyg, svårigheter att använda viktiga samhällstjänster och en ökad risk för att drabbas av digitala bedrägerier.

Internet är viktigt, men svårt

För många av de tillfrågade är internet en viktig del av vardagen, men rapporten visar att de ofta möter stora svårigheter. Medan de är lika aktiva som andra i att använda sociala medier, lyssna på musik och titta på film, har de betydligt svårare att använda viktiga tjänster som att boka läkartider, betala räkningar och handla på nätet.

BankID – en stor barriär

Endast fyra av tio i målgruppen har tillgång till BankID, vilket försvårar deras möjlighet att delta i det digitala samhället. Många banker nekar personer med kognitiva svårigheter att skaffa BankID, vilket leder till att de inte kan logga in på myndighetssidor, sköta sin ekonomi eller genomföra vardagliga ärenden online.

Personalens roll och behov av utbildning

Rapporten visar också att många i anpassade boenden och dagliga verksamheter saknar stöd från personal när det gäller digitala frågor. Istället är det ofta anhöriga, särskilt mödrar, som får hjälpa till. En ökad digital kompetens hos personalen skulle kunna underlätta vardagen för många och minska digitalt utanförskap.

Ökad risk för digitala bedrägerier

Många i målgruppen har blivit lurade på pengar, fått sina lösenord stulna eller tvingats göra saker de inte vill på nätet. Rapporten betonar behovet av bättre skyddsåtgärder och utbildning för att minska risken för utsatthet.

Samhällets ansvar

För att säkerställa digital inkludering föreslår rapporten åtgärder på flera nivåer:

  • Bättre utbildning om internetanvändning och digitala tjänster för personer i målgruppen.
  • Enklare och mer tillgängliga tjänster hos myndigheter och företag.
  • Säkrare sätt att använda BankID för personer med funktionsnedsättningar.
  • Ökad digital kompetens hos personal inom daglig verksamhet och anpassade boenden.

– Om inte dessa brister åtgärdas riskerar vi att många personer med funktionsnedsättning hamnar utanför det digitala samhället och därmed också det övriga samhället, säger Stefan Johansson, teknologie doktor och VD vid Begripsam.

Andreas Richter, enhetschef på PTS, fortsätter:

– Att samhället strävar efter digital inkludering innebär både att försöka göra digitala tjänster så tillgängliga och användbara som möjligt, men också insatser för att lyfta individers förmåga. Digital inkludering är en viktig nyckel till att stärka självständigheten och delaktigheten för individer som bor i anpassade boenden och går i dagliga verksamheter.

Mer information och fullständig rapport

Ta del av rapporten och övrigt material från undersökningen Svenskarna med funktionsnedsättning och internet 2023. 

Specialrapport för grupperna i daglig verksamhet, anpassat boende och anpassad skola - Hur personer med olika funktionsnedsättningar använder internet 2023 (Begripsams webbplats)

Övriga rapporter och resultat från Svenskarna med funktionsnedsättning och internet 2023 (Begripsams webbplats)  

Kontakta oss

Malin Wahlquist, enheten för digital inkludering, 070-811 40 78

PTS presstjänst, 08-678 55 55