PTS misstänker att operatör inte följer regler vid flytt av nummer

Post- och telestyrelsen (PTS) har granskat hur operatören Tell it to mi AB (Tellit) hanterar flytt av telefonnummer när abonnenter byter operatör. Myndigheten misstänker att Tellit fördröjt nummerflytten och underrättar nu operatören.

En förutsättning för god konkurrens på marknaden är att abonnenter lätt kan byta operatör. Därför finns regler om att abonnenten ska kunna behålla sitt telefonnummer vid ett byte. Operatören är skyldig att på abonnentens begäran lämna över numret till den nya leverantören. Skyldigheten kallas nummerportabilitet.

PTS har i sin granskning fått in uppgifter som tyder på att operatören Tellit fördröjt nummerflytt när abonnenter byter operatör. Därför underrättar PTS nu Tellit om sin misstanke. Tellit har möjlighet att yttra sig till PTS senast den 9 januari 2026.

Läs mer om nummerportabilitet på vår webbplats:

Nummerportabilitet och spärrtjänster (pts.se)  

Publicerades 2025-12-02
Internet och telefoni

Kontakta oss

Jesper Simons, enhetschef nummer och adressering, 08-678 56 95

PTS presstjänst, 08-678 55 55