PTS inleder en tillsyn av e-handelstjänster
Post- och telestyrelsen, PTS, har nu påbörjat sin första tillsyn för att kontrollera att aktörer följer den nya tillgänglighetslagen. Vi börjar med en planerad tillsyn av e-handlare och syftet är att se till att de uppfyller de krav som lagen ställer.
Den 28 juni började den nya lagen om tillgänglighet för vissa produkter och tjänster att gälla. Enligt lagen ska bland annat e-handelstjänster vara tillgängliga för alla, oavsett funktionsförmåga. Därför har PTS nu startat sina första tillsynsärenden som rör just e-handel.
- I den här första omgången granskar vi större aktörer som är etablerade i Sverige och som säljer produkter via nätet. Granskningen gäller endast företagens webbplatser, inte deras appar. Fokus ligger på tre delar av webbplatsen: startsidan, en produktsida och sökfunktionen på just e-handelstjänsten säger Lisa Wellenius, jurist på enheten för tillgänglighetsregler.
Vilka lagkrav kommer vi att granska?
PTS kommer att kontrollera att webbplatserna är utformade på ett sätt som gör dem uppfattningsbara, hanterbara, begripliga och robusta. Det innebär att webbplatserna ska vara tydliga, enkla att navigera och fungera för alla användare. Dessutom kommer vi granska att det finns information om hur tjänsten fungerar och att denna information ges på ett tillgängligt sätt.
- Granskningen av e-handelstjänster kommer att fortsätta under både 2025 och 2026. Den sker stegvis, vilket betyder att vi inte granskar alla företag samtidigt. Vilka företag som kommer att omfattas av tillsynen längre fram är ännu inte bestämt, enligt Lisa Wellenius.
Kontakta oss
Om du har frågor kan du kontakta PTS via e-post på tillganglighetslagen@pts.se