PTS hämtar in uppgifter från paketleverantörer
Post- och telestyrelsen (PTS) genomför en insamling av information från paketleverantörer.
Enligt EU:s paketförordning ska företag som tillhandahåller paketleveranstjänster (dvs. paketleverantörer) årligen förse PTS med information om verksamheten.
Informationsinsamling
Nu inleder PTS årets informationsinsamling.
PTS inhämtar i maj varje år paketstatistik från företag verksamma på den svenska paketmarknaden. Insamlingen är obligatorisk och pågår 1-31 maj.
Så används informationen
Syftet med insamlingen är att öka kunskapen om och möjliggöra en bättre tillsyn av paketmarknaden. Detta ska i sin tur främja en välfungerande marknad för gränsöverskridande paketleveranstjänster.
PTS kommer även använda informationen i sin marknadsanalys, som publiceras i september. Informationen kan kommas att användas som underlag i bedömningen om det finns ett fortsatt behov att utse en tillhandahållare av den samhällsomfattande posttjänsten även på paketområdet.
PTS kommer att skicka uppgifterna till EU-kommissionen. Kommissionen kan komma att använda dessa uppgifter för EU:s statistikändamål och publicera dem inom ramen för EU:s postala statistik.
Kontakta oss
PTS presstjänst, 08-678 55 55