PTS granskar ytterligare 10 e-handelstjänsters tillgänglighet

PTS har startat ytterligare tio ärenden inom ramen för en planlagd tillsyn av tillgängligheten på e-handelstjänsters webbplatser.

Den 28 juni började den nya lagen om tillgänglighet för vissa produkter och tjänster att gälla. Enligt lagen ska bland annat e-handelstjänster vara tillgängliga för alla, oavsett funktionsförmåga. PTS har tillsyn över att e-handelstjänster uppfyller skyldigheter i tillgänglighetslagen. 

PTS har startat ytterligare tio ärenden inom ramen för en planlagd tillsyn av e-handelstjänster. 

-    Vi kommer vid tillsynen kontrollera att webbplatserna är utformade på ett sätt som gör dem uppfattningsbara, hanterbara, begripliga och robusta. Det innebär att webbplatserna ska vara tydliga, enkla att navigera och fungera för alla användare. Dessutom kommer vi granska att det finns information om hur tjänsten fungerar och att denna information ges på ett tillgängligt sätt, säger Lisa Wellenius, jurist på enheten för tillgänglighetsregler.

PTS har totalt startat 17 tillsynsärenden inom ramen för den planlagda tillsynen.

Det rör sig om följande e-handelstjänster: 
Ellos.se, biltema.se, kappahl.com, apotea.se, ahlens.se, mq.se, mathem.se/se, apotekethjartat.se, kronansapotek.se, hemkop.se, coop.se, systembolaget.se, stadium.se, hm.com/sv_se/, boozt.com, clasohlson.com/se/ och netonnet.se. 

Tillsynen kommer pågå under år 2025 och 2026. Ärenden kommer startas stegvis. Vilka företag som kommer att omfattas av tillsynen längre fram är ännu inte bestämt.

Kontakta oss

Om du har frågor kan du kontakta PTS via e-post på tillganglighetslagen@pts.se

 

Publicerades 2025-11-26
Digital inkludering