Nyheten publicerades 2024-10-22 Internet och telefoni, Säkerhet och integritet

PTS granskar säkerhet i kundportaler

Post- och telestyrelsen (PTS) inleder en granskning av säkerheten i operatörernas kundportaler. Syftet är att kontrollera att inloggning till kundportalerna sker på ett säkert sätt.

Under de senaste åren har hotbilden mot kundportaler, till exempel så kallade Mina Sidor, ökat. Bland annat har antalet dataintrång mot konton och e-tjänster blivit fler och det har inträffat incidenter där användares uppgifter har hackats.

Granskning av säkerheten i kundportaler

Mot bakgrund av den utvecklingen vill PTS granska vilken säkerhet som operatörerna har i sina respektive kundportaler.

Granskningen kommer framförallt inrikta sig på inloggningen till kundportalerna. Det handlar bland annat om vilka krav som operatörerna ställer på lösenord och tvåfaktorsautentisering.

Operatörerna ska också redogöra för vilka alternativ de erbjuder till den som saknar BankID.

- Det är väldigt viktigt att operatörernas kundportaler är säkra och att de skyddar användarnas uppgifter. Eftersom antalet intrångsförsök ökar vill vi kontrollera att kundportalerna håller en lämplig säkerhetsnivå, säger Johanna Eklund, chef PTS enhet för säkra kommunikationstjänster.

Kontakta oss

PTS presstjänst, 08-678 55 55