PTS granskar hur operatörer förmedlar nödsamtal till 112 efter nedstängning av 2G- och 3G-nät

Post- och telestyrelsen (PTS) inleder en skyndsam granskning av hur operatörerna Tre, Telenor och Tele 2 förmedlar nödsamtal efter att 2G- och 3G-näten stängts ner. Detta sedan PTS uppmärksammats på allvarliga problem med vissa telefoner som inte kommer kunna kontakta 112 efter nedstängningen av 2G- och 3G-nät.

I december 2025 sker en nedstängning av 2G- och 3G-nät. PTS följer teknikskiftet nära och har haft ett flertal avstämningar med operatörerna.

Nyligen fick PTS information om att kunder med vissa mobiltelefoner inte kommer kunna nå nödnumret 112 efter att 2G- och 3G-näten har stängts ner, trots att mobiltelefonerna använder 4G. Enligt informationen kommer telefonerna kunna ringa vanliga samtal, men eventuellt inte kunna nå nödnumret 112 genom operatörens egna nät.

Problematiken gäller de operatörer som stänger ner 2G- och 3G-näten i december 2025.

Viktigt med tillgång till nödnumret

Att allmänheten har möjlighet att kontakta samhällets alarmeringstjänst genom det gemensamma europeiska larmnumret 112 är av avgörande betydelse för tillgången till räddningstjänst och sjukvård i nödsituationer. Situationen att ett väsentligt antal slutanvändare inte kommer att kunna ringa röstsamtal till 112 utan avbrott kan innebära ett allvarligt hot mot allmän säkerhet och hälsa samt kan orsaka allvarliga problem för användare av elektroniska kommunikationstjänster.

- Det är mycket viktigt att kunna nå nödnumret 112. Vi ser särskilt allvarligt på risken att människor tror de har en fungerande telefonitjänst, när det finns en risk att de inte kan nå 112. Vi förväntar oss att operatörerna samverkar för att lösa problemet och är tydliga i sin kommunikation till kunderna. PTS överväger också förelägganden mot den eller de operatörer som inte hanterar denna fråga ansvarsfullt inför nedstängningen av 2G- och 3G-nät, säger Dan Sjöblom, generaldirektör PTS.

Operatörerna ska informera PTS

Nu inleder PTS en granskning kring hur operatörerna Telenor, Tele2 och Tre medverkar till att förmedla nödkommunikation och lokaliseringsuppgifter. Operatörerna ska bland annat redogöra för hur många abonnenter som omfattas av problemet, hur dessa informerats samt vilka åtgärder som vidtas för att lösa den uppkomna situationen.

Operatörerna ska återkomma till PTS senast den 19 november.

Fakta

  • Enligt den information PTS har fått, så handlar det om innehavare av vissa telefonmodeller. Det är telefoner som har 4G, inklusive den särskilda teknik som möjliggör röstsamtal över 4G (VoLTE, Voice over LTE), men som inte stödjer just nödsamtal över 4G/ VoLTE.

    Risken är att dessa kan ringa vanliga samtal men inte nödsamtal.

Kontakta oss

PTS presstjänst, 08-678 55 55

 

Publicerades 2025-11-14
Internet och telefoni, Säkerhet och integritet