PTS granskar ConnectD efter misstankar om vilseledande försäljning

Efter flera klagomål från småföretagare inleder Post- och telestyrelsen (PTS) en granskning av företaget ConnectD/IT-partner i Väst.

Under den senaste tiden har PTS kontaktats av ett flertal småföretagare som känner sig lurade av företaget ConnectD/IT-partner i Väst.

Klagomålen handlar bland annat om att företaget har använt sig av oetiska försäljningsmetoder. Ett vanligt problem är att den uppringande operatören (dvs. ConnectD) utger sig för att vara en annan operatör och vilselett kunderna in i avtal med långa bindningstider. Det kan leda till stora konsekvenser för småföretagarna när de plötsligt sitter på flera och dyra abonnemang. 

PTS har fått liknande uppgifter även i dialog med branschorganisationer.

PTS granskar ConnectD

Myndigheten inleder nu en granskning av ConnectD:s försäljningsmetoder. Det handlar bland annat om vilken information som lämnas innan ett avtal ingås.

Företaget har nu fått ett antal frågor som ska besvaras senast den 2 juli 2025.

- Oetisk försäljning har länge varit ett problem på telekommarknaden. En grupp som drabbas är småföretagare, eftersom dessa omfattas av andra regler än vanliga konsumenter. PTS ser mycket allvarligt på detta och inleder nu tillsyn för att undersöka ett av de utpekade företagens försäljningsmetoder, säger Marielle Sjögren, avdelningschef PTS avdelning för användarnära frågor.

Kontakta oss

PTS presstjänst, 08-678 55 55

Publicerades 2025-06-11
Internet och telefoni