PTS granskar att mobiloperatörer kan förmedla nödkommunikation

Mobiloperatörerna använder en teknik som förbättrar talkvaliteten vid mobilsamtal. PTS granskar nu hur mobiloperatörerna uppfyller skyldigheten att förmedla nödkommunikation till SOS Alarm när de använder den tekniken.

Operatörer har en skyldighet att medverka till att förmedla nödkommunikation till SOS Alarm. PTS har fått information om att en teknik för att förbättra samtalskvaliteten (EVS – Enhanced Voice Services) används i mobilnäten. Tekniken bedöms möjliggöra kommunikation även vid sämre mobiltäckning, vilket är positivt.

Eftersom cirka 95 procent av alla nödsamtal sker via mobiltelefoni är det viktigt att operatörerna kan fullfölja sina skyldigheter att förmedla nödkommunikation.  

PTS granskar nu att operatörerna kan uppfylla sina skyldigheter att förmedla nödkommunikation till SOS Alarm även där de använder EVS. Myndigheten har begärt in uppgifter från de fyra nätägande mobiloperatörerna, som ska svara senast den 16 juni 2025.

Mer information

Teleoperatörer är skyldiga att medverka till att förmedla nödkommunikation via nödnumret 112 samt att förmedla den information som krävs för att SOS Alarm ska kunna lokalisera den nödställde.

PTS har tillsynsansvar över att operatörerna uppfyller skyldigheterna. Vi kan bedriva planlagd tillsyn eller granska operatörer vid behov.

Läs mer om nödkommunikation:

Nödkommunikation via nödnummer 112

Publicerades 2025-05-23
Internet och telefoni, Säkerhet och integritet

Kontakta oss

Jesper Simons, enhetschef nummer och adressering, 073-644 56 95

PTS presstjänst, 08-678 55 55