PTS agerar mot Tele2 efter bruten branschpraxis

Post- och telestyrelsen (PTS) granskar om Tele2 följer de lagkrav som gäller vid byte av operatör.

När konsumenter byter operatör har de rätt att behålla sitt nummer, så kallad nummerportabilitet. Vidare ska en operatör tillhandahålla konsumenter en avtalssammanfattning. Under lång tid har operatörerna också tillämpat en branschpraxis för hur en begäran om flytt av nummer ska hanteras.  

PTS blev nyligen uppmärksammade på att en operatör, Tele2, ensidigt har lämnat den aktuella branschpraxisen. 

PTS inleder granskningar 

Nu kommer PTS att granska hur Tele2 uppfyller reglerna om nummerportabilitet och konsumentinformation. Det handlar bland annat om vilka rutiner bolaget tillämpar när en konsument begär att numret ska flyttas till en annan operatör. 

- Vi inleder även översyn av de regler PTS har inom nummerportabilitet och avser samverka andra berörda myndigheter, till exempel Konsumentverket, i frågan. Det är viktigt att frågan får en lösning så att konsumenternas intressen skyddas och att de får korrekt information. Ingen konsument väljer frivilligt att bli sittande med två parallella abonnemang, säger Dan Sjöblom, generaldirektör PTS. 

Viktigt för kunder att känna till risker 

PTS gör bedömningen att den aktuella situationen riskerar medföra att konsumenter hamnar med flera bindande avtal med operatörer.  

- Vi går in i en period där många skaffar nya abonnemang i samband med Black Friday och kommande julhandel. Det är då viktigt att konsumenterna känner till att det finns en risk för att hamna med två parallella abonnemang. Konsumenterna har rätt till information från operatörerna. Man ska också tänka på att avtal som ingås i en butik inte har ångerrätt, säger Dan Sjöblom. 

Kontakta oss

Endast för medier

PTS presstjänst, 08-678 55 55

Publicerades 2025-11-18
Internet och telefoni