Operatörer visar inte avgiftsfria samtal på fakturor

Post- och telestyrelsen (PTS) har granskat hur operatörerna lever upp till kraven om att avgiftsfria samtal inte får synas på användarnas fakturor. Samtliga granskade operatörer lever upp till kraven.

Huvudregeln är att slutanvändare ska få en specificerad faktura från aktörerna, där det syns vilka samtal som har ringts. Syftet är att man ska kunna kontrollera sina fakturor, till exempel vad gäller kostnaden.

Men när det gäller avgiftsfria samtal, som till exempel kan tillhöra vissa organisationer såsom kvinnojourer eller BRIS får samtalet inte visas på fakturan.

PTS har granskat hur operatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre lever upp till dessa krav.

Operatörer uppfyller krav – granskning avslutas

PTS kan konstatera att samtliga undersöka operatörer har åtgärder på plats för att förhindra att avgiftsfria samtal syns på användarens faktura.

PTS bedömer att tillsynen därför kan avslutas utan ytterligare åtgärd.

- Människor ska kunna vara trygga i att vissa samtal inte syns på fakturan. Därför är det väldigt viktigt att operatörerna följer dessa regler, säger Björn Blondell divisionschef för divisionen för marknadsutveckling.

Kontakta oss

PTS presstjänst, 08-678 55 55

Publicerades 2024-11-01
Internet och telefoni, Säkerhet och integritet