Nyheten publicerades 2024-11-26 Internet och telefoni, Säkerhet och integritet

Operatörer har vidtagit lämpliga åtgärder för att minska antalet olovliga kreditupplysningar

Post- och telestyrelsen (PTS) har granskat om Telenor och Telia uppfyller lagens krav när bolagen tar kreditupplysning på potentiella kunder.

PTS inledde en granskning efter att myndigheten under de senaste åren tagit emot ett stort antal incidentrapporter om så kallade olovliga kreditupplysningar. Det handlar bland annat om fall där kreditupplysningar tagits på personer utan att de berörda ingått eller avsett att ingå avtal med eller deras återförsäljare.

PTS granskning har riktat in sig på de fall där kreditupplysningar olovligen tagits utan att personen avsett att ingå avtal med bolagen eller deras återförsäljare.

Operatörerna vidtar åtgärder

PTS har granskat bolagens och återförsäljarnas rutiner och processer kring kreditupplysningar och granskat om bolagen vidtar lämpliga åtgärder för att minska antalet olovliga kreditupplysningar.

Myndigheten har hämtat in uppgifter och genomfört tillsynsbesök hos Telenor och Telia. PTS har därefter konstaterat att båda operatörerna vidtagit lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att förhindra och minimera antalet olovliga kreditupplysningar som inhämtas.

PTS avslutar därför granskningen utan ytterligare åtgärder.

Kontakta oss

PTS presstjänst, 08-678 55 55