Mobiloperatörerna bryter inte mot regler om förmedling av nödkommunikation
PTS har granskat om de fyra nätägande mobiloperatörerna uppfyller skyldigheten att förmedla nödkommunikation till SOS Alarm när de hjälpsökande använder en teknik för bättre samtalskvalitet (EVS – Enhanced Voice Services). Granskningen har visat att mobiloperatörerna kan förmedla nödkommunikation till SOS Alarm i de situationerna. Myndigheten avslutar därmed sitt tillsynsärende.
Sammanfattningsvis bedöms tekniken möjliggöra god samtalskvalitet även vid sämre mobiltäckning. PTS befarade att om tekniken (EVS) hade givit ett större täckningsområde, skulle det kunnat medföra problem för vissa telefoner. Utredningen har emellertid inte visat det.
Granskningen visar att operatörerna i det avseendet uppfyller sina skyldigheter även i områden där EVS-tekniken används. PTS avslutar därför sin tillsyn.
Bakgrund om nödkommunikation
Teleoperatörer är skyldiga att medverka till att förmedla nödkommunikation via nödnumret 112 samt att förmedla den information som krävs för att SOS Alarm ska kunna lokalisera den nödställde.
PTS har tillsynsansvar över att operatörerna uppfyller skyldigheterna. Vi kan bedriva planlagd tillsyn eller granska operatörer vid behov.
Läs mer om nödkommunikation:
Nödkommunikation via nödnummer 112