Nyheten publicerades 2025-02-24 Digital inkludering

I mars öppnar vi ”Ring Digitalidag” där du får personlig hjälp med att använda digitala tjänster och verktyg

Kvinna som sitter och tittar i sin mobiltelefon

Digitaliseringen av samhället går i ett rasande tempo. Alla hänger inte med och många känner sig stressade, förtvivlade och utanför. Så ska det inte behöva vara. I mars öppnar Post- och telestyrelsen (PTS) en telefonservice Ring Digitalidag, dit du kan ringa för att bland annat få hjälp med enklare frågor om digitala verktyg och tjänster.

Ring Digitalidag är en telefonservice dit du kan ringa för att få personlig vägledning om var du praktiskt kan få hjälp på den ort som du bor på. Du kan även få hjälp med enklare frågor om digitala verktyg och tjänster.

Vårt alltmer digitala samhälle ger stora möjligheter men också utmaningar. Som medborgare har du svårt att klara dig i vardagen om du inte kan använda exempelvis e-post, BankID, Swish eller andra digital tjänster på en Smartphone eller dator. Alla har heller inte anhöriga som de kan fråga. 

Vi erbjuder stöd och vägledning till dig som är ny i den digitala världen. Oavsett om du vill lära dig att använda e-post, betala räkningar online, boka vård digitalt eller hålla kontakten med nära och kära via videosamtal – vi hjälper dig att komma igång.

Dessutom kan vi guida dig till platser i ditt närområde där du kan få praktisk hjälp och mer stöd för att bli tryggare i den digitala vardagen.

- Vi hoppas Ring Digitalidag kan bidra till att fler får praktisk hjälp med digitala tjänster och att färre ska känna sig utanför, menar Lina Cronquist, projektledare Digitalidag.

Ring Digitalidag kommer att öppnas i mars 2025 och vara öppen en dag i veckan. När du ringer till telefonservicen Ring Digitalidag är du anonym. 

Ring Digitalidag (Digitalidag - en del av Post- och telestyrelsen)