Nyheten publicerades 2024-10-17 Internet och telefoni
Fungerande nummerflytt viktigt för fungerande marknad
PTS har efter klagomål från abonnenter granskat hur tre operatörer hanterar flytt av telefonnumret när abonnenten byter operatör. Under det senaste året har dock färre klagomål om problem vid nummerflytt kommit in till oss.
En förutsättning för god konkurrens på marknaden är att abonnenter lätt kan byta operatör. Därför finns regler om att abonnenten ska kunna behålla sitt telefonnummer vid ett byte. Operatören är skyldig att så snart som möjligt lämna över numret till den nya leverantören. Skyldigheten kallas nummerportabilitet.
Granskning av tre operatörer under året
Efter att PTS fått in klagomål från abonnenter har vi under året granskat tre operatörers hantering. En av dessa, It partner i väst AB, har nu fått en underrättelse om att vi misstänker att operatören inte följer skyldigheten. It partner i väst AB ska yttra sig till oss senast den 7 november.
Informationsinsatser för större medvetenhet
PTS märker att klagomål till myndigheten som rör nummerportabilitet har minskat under det senaste året. Förutom att vi granskat operatörer har branschorganisationen Telekområdgivarna informerat och utbildat operatörer om sina uppföranderegler. Operatörer som äger nät har också agerat gentemot tjänsteleverantörer som använder deras nät.
– Att operatörer följer regler och har ett etiskt förhållningssätt vid försäljning och kundhantering är avgörande för en fungerade marknad. Därför är det viktigt att åtgärderna från branschaktörer och myndigheter fortsätter, säger Jesper Simons på PTS.
Läs mer om nummerportabilitet på vår webbplats: