Fungerande konkurrens på växande paketmarknad

Konkurrensen hårdnar på den svenska paketmarknaden. Det visar en rapport från Post- och telestyrelsen (PTS). Samtidigt fortsätter marknaden som helhet att växa i takt med att svenskarna e-handlar allt mer.

PTS har samlat in data från aktörer på den svenska paketmarknaden och presenterar nu rapporten för utvecklingen under 2024.

Växande marknad med flera aktörer

PTS kan konstatera att paketmarknaden fortsätter att växa. Under 2024 växte marknaden både i omsättning och volym. Sammanlagt delades det ut omkring 313 miljoner paket i Sverige.

PTS bedömer att ökningen bland annat beror på fortsatt växande e-handel, en stark trend kring second hand, men också på lågprishandel från utlandet.

Och paketen delas ut av flera olika aktörer. Under 2024 ökade konkurrensen på paketmarknaden. Även om Postnord är största aktören inom de flesta delmarknader så minskar bolagets marknadsandel till förmån för ett antal olika aktörer.

Konkurrensen når ut i hela landet

I rapporten konstaterar PTS också att konkurrensen når ut i hela landet även om vissa användare fortfarande har långa avstånd till närmaste fasta serviceställe.

Rapporten visar också att avstånden till platser för paketutlämning i stort är rimliga men att det finns stora nationella skillnader. I exempelvis Solna kommun är det genomsnittliga avståndet mellan hushåll och närmaste servicepunkt 350 meter, medan samma avstånd i Bräcke kommun är 7200 meter.

Även om konkurrensen når ut i hela landet och avstånden till fasta servicepunkter generellt sett förefaller vara rimliga, finns det delar av landet där den fysiska tillgängligheten till postservice kan utgöra en betydande utmaning för att bo och verka.

Den svenska paketmarknaden 2024

Kontakta oss

PTS presstjänst, 08-678 55 55

Publicerades 2025-09-19
Post