Nyheten publicerades 2024-11-19 Internet och telefoni, Digital inkludering
Bristen på tillgång till smarttelefoner och kunskap om funktioner gör att många hamnar utanför det digitala samhället
Rapporten ”Personer med funktionsnedsättning och användning av digitala hjälpmedel: smarta telefoner, surfplattor och datorer”, visar på flera utmaningar för personer med funktionsnedsättning i dagens digitala samhälle. Bristen på tillgång till exempelvis smarta telefoner, men även bristen på kunskap om inbyggda hjälpmedel och funktioner, riskerar att stänga individer ute.
Post- och telestyrelsen (PTS) har finansierat rapporten ”Personer med funktionsnedsättning och användning av digitala hjälpmedel: smarta telefoner, surfplattor och datorer”. Rapporten är framtagen av Begripsam i samarbete med Centrum för Klinisk Forskning (CKF) Dalarna. Den bygger på data från undersökningen Svenskarna med funktionsnedsättning och internet 2023 (SMFOI 2023) där personer med funktionsnedsättning får svara på frågor om internetanvändning.
Rapporten belyser flera viktiga utmaningar för personer med funktionsnedsättning i dagens alltmer digitaliserade samhälle, där tillgång till digital teknik är en grundförutsättning för delaktighet. En central problematik är att 10–30 procent av de personer med funktionsnedsättning som deltagit i undersökningen uppger att de saknar tillgång till smarta telefoner, jämfört med endast 3–4 procent av jämförelsegruppen utan funktionsnedsättning. Detta riskerar att stänga ute vissa individer från samhällstjänster och funktioner, som nu blir alltmer digitala. Rapporten framhåller att personer med funktionsnedsättning behöver ha ökad tillgång till smarta telefoner, datorer och surfplattor för att kunna vara fullt delaktig i arbetslivet.
En annan utmaning är bristen på kunskap om de hjälpmedel och funktioner som finns inbyggda i moderna enheter.
- Många användare känner inte till hur de till exempel kan anpassa sin smarta telefon för att få bättre tillgänglighet, säger Andreas Richter, enhetschef Digital inkludering, PTS.
Undersökningen visar att hjälpmedelsfunktioner är underutnyttjade. Här finns en stor potential. Om det går att öka människors förmåga att effektivare använda sin utrustning genom att ha tillgång till och förmåga att använda hjälpmedel skulle fler kunna använda de digitala tjänster som finns. Respondenterna i undersökningen uttrycker även att de saknar tillräckliga kunskaper i att använda digital teknik och att de i olika omfattning saknar tillgång till stöd och information om vilka inställningsmöjligheter som finns. Exempelvis används funktioner som talsyntes och röstinmatning i begränsad utsträckning, trots deras potential att göra digitala tjänster mer tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.
En slutsats som görs i rapporten är att den begränsade tillgången till utrustning och bristande kunskap om digitala hjälpmedel inte bara har sociala, utan också ekonomiska konsekvenser. Många individer tvingas besöka myndigheter fysiskt för att få hjälp, vilket medför kostnader både för samhället och individen. Genom att öka stödet för installation och utbildning i användning av digitala hjälpmedel kan fler få tillgång till digitala tjänster och därmed minska behovet av alternativa servicekanaler.
- Vi menar att genom att stärka användningen av smarta telefoner, surfplattor och datorer hos personer med funktionsnedsättning, kan samhället uppnå en mer inkluderande digitalisering och en rättvisare tillgång till digitala tjänster för alla medborgare, avslutar Andreas.
Rapporten ”Personer med funktionsnedsättning och användning av digitala hjälpmedel: smarta telefoner, surfplattor och datorer” (Begripsams webbplats)
För mer information
Kontakta Malin Wahlquist, utredare, PTS
PTS presstjänst, 08-678 55 55