Vid störningar och avbrott i nät och tjänster vänder du dig i första hand till din operatör för att framföra klagomål eller begära ersättning. Du kan annars vända dig till Telekområdgivarna, Hallå konsument eller konsumentvägledaren i din kommun, för att få rådgivning om hur du ska gå tillväga.
Strömavbrott, mobiltäckning och 112
Om din operatör inte har täckning, eller har ett avbrott, där du befinner dig så kan samtalet till 112 kopplas via en annan operatörs nät. Det kallas nödroaming.
Om samtalet till 112 ändå inte kan kopplas så kan du ta ut SIM-kortet och försöka slå 112 på nytt.
Om ett strömavbrott innebär att alla operatörers nät är nere, till exempel vid större avbrott, kan kommunerna behöva erbjuda möjlighet att ringa larmsamtal på vissa utpekade platser. På många håll i landet används brandstationer. Lyssna på Sveriges Radio P4 för att få information om vilken plats du ska bege dig till.
Operatörernas basstationer är som regel utrustade med en viss reservkraft, men den räcker normalt endast någon eller några timmar från det att strömavbrottet inträffar.
Strömavbrott ska i första hand hanteras av elbolagen.
Förebygg risken att drabbas vid störningar
För att förebygga risken att drabbas vid störningar och avbrott kan du göra detta:
- Ha olika abonnemang i er familj. Bara för att en operatör drabbas är det inte säkert att samtliga aktörer har störningar. Bor du själv kan du ha ett kontantkort från en alternativ operatör, som du använder vid störningar.
- Ha en laddad powerbank (portabel laddare) hemma så att du kan ladda din telefon även vid ett strömavbrott.
- Ha en plan för hur du ska hantera bankärenden och liknande, som slutar att fungera digitalt vid en störning.
- Är det extra viktigt för dig att alltid ha en fungerande tjänst, måste du ställa särskilda krav på säkerheten i nät och tjänster, när du ingår avtal med din operatör.
- Håll dig uppdaterad om läget.
Telestörningar (Krisinformation.se)
Så lämnar du klagomål efter en störning eller ett avbrott
Vänd dig i första hand till din operatör för att framföra klagomål eller begära ersättning.
Du kan annars vända dig till Telekområdgivarna, Hallå konsument eller konsumentvägledaren i din kommun för att få rådgivning om hur du ska gå tillväga.
Post- och telestyrelsen har inte möjlighet att hjälpa dig som enskild abonnent. Däremot kan du höra av dig till oss om du misstänker att din operatör agerar på ett sätt som strider mot lagen om elektronisk kommunikation och våra regler.
Krav på operatörerna för nätens säkerhet
Kraven vi ställer på operatörerna täcker den absolut största delen av elavbrott som sker idag. Om vi skulle kräva att nät och tjänster ska fungera helt oberoende av extern elförsörjning, skulle det bli en alldeles för hög kostnad för operatörerna och i förlängningen kunderna.
Operatörerna är skyldiga att bland annat
- utrusta sig med reservkraft
- ha rutiner för incidentrapportering
- analysera hot
- genomföra skyddsåtgärder.
De ska också rapportera störningar och avbrott med betydande påverkan på nät och tjänster till oss, vilken kan leda till att vi inleder en granskning.
Föreskrifter och allmänna råd (2022:11) om säkerhet i nät och tjänster
Rapportera säkerhetsincidenter till oss
Vi genomför tillsyn
Vi på PTS genomför både händelsestyrd och planlagd tillsyn över operatörens arbete med att skydda säkerheten i nät och tjänster. Vi genomför också tillsyn av skydd av uppgifter som behandlas i samband med operatörens tjänster.
Händelsestyrd tillsyn kan vi starta om till exempel en händelse inträffar som
- berör många abonnenter
- pågår under en längre tid
- bedöms som principiellt viktig.
Sanktionsavgift kan bli aktuellt för den som inte följer reglerna om säkerhet i nät och tjänster. Avgiften bestäms till som lägst 5 000 kronor och högst 10 000 000 kronor.
Vi granskar hur operatörerna rättar till störningen eller avbrottet
Vi följer händelseutvecklingen och granskar hur operatörerna rättar till störningen eller avbrottet. Därefter rapporterar vi händelseförloppet till regeringen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Vi genomför däremot aldrig något operativt underhållsarbete. Det är operatörerna som ansvarar för att nät och tjänster fungerar.
Vi arbetar förebyggande för att minska sårbarheter
Vi arbetar också med förbyggande robusthetsåtgärder för att minska sårbarheter i telefoni- och datanäten, till exempel genom att medfinansiera reservkraft och redundans i näten.
Mer information
Manuell förbrukningsfrånkoppling (Svenska kraftnäts webbplats)
Varje kilowattimme (kWh) räknas (Energimyndighetens webbplats)